ایزو ۴۵۰۰۱ – استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی – ISO 45001: 2018

GLP
اخذ گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵
سپتامبر 5, 2023
اخذ گواهینامه HSE
سپتامبر 5, 2023

ایزو ۴۵۰۰۱ – استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی – ISO 45001: 2018 | Ics ایران

ایزو ۴۵۰۰۱  یک استاندارد جهانی برای سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است که راه حلی عملی برای بهبود ایمنی و سلامت کارکنان و سایر پرسنل ارائه می دهد. استاندارد ISO 45001 به گونه ای طراحی شده است که برای هر شرکتی صرف نظر از اندازه، نوع و ماهیت آن اعمال می شود.استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ که در مارس ۲۰۱۸ معرفی شد، جایگزین استاندارد قبلی (OHSAS 18001) است که ملغی شده است.

ایزو ۴۵۰۰۱ چیست؟

ایزو ۴۵۰۰۱ استاندارد بین المللی بهداشت و ایمنی شغلی است که برای محافظت از کارکنان و بازدیدکنندگان در برابر حوادث و بیماری های ناشی از کار ایجاد شده است. ایزو ۴۵۰۰۱ توسط کمیته های استاندارد ملی و بین المللی مستقل از دولت تهیه شده است. ایزو ۴۵۰۰۱  یک استاندارد جهانی برای سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است که راه حلی عملی برای بهبود ایمنی و سلامت کارکنان و سایر پرسنل ارائه می دهد. استاندارد ISO 45001 به گونه ای طراحی شده است که برای هر شرکتی صرف نظر از اندازه، نوع و ماهیت آن اعمال می شود.

آموزش سیستم‌های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ISO 45001 (OHSMS)، سازمان را قادر می‌سازد تا عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی خود را برای جلوگیری از آسیب‌ دیدگی و بیماری بهبود بخشد. استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ که در مارس ۲۰۱۸ معرفی شد، جایگزین استاندارد قبلی (OHSAS 18001) است که ملغی شده است. کسب و کارها یک دوره سه ساله برای انتقال از استاندارد قدیمی به استاندارد جدید وقت داشته‌اند و در حال حاضر استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ معتبر است و سازمانها می‌توانند گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ را اخذ کنند.

کاربرد گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱

گواهینامه ISO 45001 برای کاهش هر گونه عواملی که می تواند آسیب های جبران ناپذیری به کارمندان و مشاغل وارد کند توسعه یافته است. استانداردهای آن نتیجه تلاش زیاد کمیته ای از کارشناسان مدیریت ایمنی و بهداشت است که تعدادی از رویکردهای دیگر برای مدیریت سیستم – از جمله سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 و سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 را از نزدیک بررسی کردند. علاوه بر این، ISO 45001 برای استفاده از سایر موارد بهداشت شغلی موجود طراحی شده است. و استانداردهای ایمنی، مانند OHSAS 18001، و همچنین استانداردهای کار، کنوانسیون ها و دستورالعمل های ایمنی ILO را در نظر گرفته است.

هدف نهایی ایزو ۴۵۰۰۱

هدف نهایی ISO 45001 کمک به کسب و کارهایی است که محیط کاری سالم و ایمن را برای کارکنان خود و هر کس دیگری که از محل کار بازدید می کنند، فراهم کند. این هدف را می توان با کنترل عواملی که به طور بالقوه می تواند منجر به آسیب، بیماری و – در شرایط شدید – حتی مرگ شود، به دست آورد. در نتیجه، ایزو ۴۵۰۰۱ به کاهش هر گونه عاملی که مضر است یا برای سلامت جسمی و/یا روانی کارگران خطرناک است، توجه داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان بهداشت و ایمنی – از جمله متخصصانی کمیته ISO معتقدند ISO 45001 نشان دهنده یک پیشرفت مهم است. برای اولین بار در سطح بین‌المللی، کسب‌وکارها با هر اندازه اکنون می‌توانند به یک چارچوب واحد دسترسی داشته باشند که مسیری روشن برای توسعه اقدامات ایمنی و بهداشت شغلی بهتر و قوی‌تر را به آنها ارائه می‌دهد. ISO 45001 شاهد افزایش ۹۷٫۳ درصدی گواهینامه های جهانی ایزو در سال ۲۰۲۰ بوده است که نشان دهنده رشد و اهمیت گواهینامه  های معتبر ایزو همانند ACS در زمان های اخیر است.


اصول ایزو ۴۵۰۰۱ (الزامات ISO 45001 چیست؟)
ISO 45001:2018 جایگزین OHSAS 18001 و استاندارد بین المللی ISO برای سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OHSMS) است. استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ نه تنها جایگزین OHSAS 18001 شده است، بلکه ادغام با سایر سیستم های مدیریتی از جمله ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ را ساده تر می کند. از آنجایی که دارای ساختار مشترک جدید تعریف شده توسط Annex SL است، مستقیماً با نسخه های ۲۰۱۵ ISO 9001 و ISO 14001 و سایر استاندارد های ایزو همسو می شود.
پیاده سازی و اجرای گواهینامه ISO 45001
اجرای ISO 45001 ممکن است به سازمان شما کمک کند تا مطابقت با قوانین ایمنی و بهداشت را نشان دهید. اما، از برخی جهات، فراتر از آن چیزی است که قانون می خواهد، بنابراین به دقت بررسی کنید که آیا می خواهید این استاندارد ایزو را دریافت کنید یا خیر.اگر سازمان شما قبلاً دارای ساختار مدیریت ایمنی و بهداشتی توسعه‌یافته است، یا با سایر استانداردهای مدیریتی آشنا هستید، ممکن است برای شما ساده باشد که ISO 45001 را پیاده سازی کنید. اگر استانداردهای مدیریتی مانند استاندارد های ایزو را برای برآورده کردن الزامات زنجیره تامین مشتریان یا سازمان‌های پیمانکاری اتخاذ می‌کنید، ممکن است موضوع شما یک مورد بخصوص باشد. HSE در مورد اجرای عملی استاندارد، از جمله ممیزی و صدور گواهینامه، و اینکه آیا می‌توان آن را به راحتی برای سازمان‌هایی با هر اندازه و سطوح پیچیدگی به‌گونه‌ای که متناسب با ریسک‌هایی است که باید کنترل کنند، تنظیم کرد.
اهمیت پیاده سازی گواهینامه ISO 45001
گواهینامه ISO 45001 سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای (OHSMS) می تواند به گونه ای ارائه شود که تعهد سازمان شما را به ارائه محل کار که در آن خطر بیماری یا آسیب به کارگران، جامعه یا مشتریان شما حذف یا به حداقل می رسد را نشان دهد.


مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ و پیاده سازی استاندارد بهداشت و ایمنی شغلی
کاهش هزینه های عملیاتی با ایزو ۴۵۰۰۱:
 زمان کمتر به دلیل حوادث و بیماری و هزینه های کمتر از هزینه های قانونی و غرامت به معنای صرفه جویی در پول است.
بهبود روابط با ذینفعان: سلامت و دارایی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان را در اولویت قرار داده و پاسخگویی را افزایش می دهد.
الزامات قانونی ایزو ۴۵۰۰۱: دانستن اینکه که چگونه الزامات قانونی و مقرراتی بر سازمان شما و مشتریان آن تأثیر می گذارد.
بهبود مدیریت ریسک با ایزو ۴۵۰۰۱: حوادث احتمالی شناسایی می شود و کنترل ها و اقداماتی را برای پایین نگه داشتن ریسک تا حد امکان، اجرا کنید و از کارکنان و مشتریان در برابر آسیب محافظت کنید.
مدارک تجاری تایید شده: داشتن گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ از مرجع صدور گواهینامه معتبر همانند ACS ،راستی‌آزمایی مستقلی در برابر یک استاندارد شناخته‌شده در سطح جهانی است.
رضایت مشتری و ایمنی: با حفظ سلامت و دارایی آنها به طور مداوم نیازهای مشتری را برآورده می کنید.
مسئولیت اجتماعی شرکتی: پیاده سازی یک سیستم مدیریت ساختاریافته می تواند به نشان دادن CSR و فرهنگ سازمانی کمک کند.
ایزو ۴۵۰۰۱ چگونه بر بهره وری تأثیر خواهد گذاشت؟
یکی دیگر از مزایای کلیدی اجرای ISO 45001 در سازمان شما این است که راه را برای آسیب‌ها و بیماری‌های کمتر در محل کار از طریق یک رویکرد پیشگیرانه برای شناسایی خطر و ارزیابی خطر هموار می‌کند که منجر به بهبود سلامت و ایمنی سازمان می‌شود. با داشتن گواهینامه ISO 45001، شرکت ها نشان می دهند که هر گام مهمی را برای محافظت از کارگران با حذف شیوه های ناکارآمد انجام داده اند، که به کارکنان کمک می کند تا در زمان تعیین شده به دلیل سیستم های موثر، کارهای بیشتری را ارائه دهند.
استفاده از رویکرد سیستم مدیریت با دریافت ایزو ۴۵۰۰۱
استفاده از رویکرد سیستمی و استاندارد های مدیریت ریسک در مورد مدیریت برای سلامت و ایمنی  ممکن است به سازمان شما کمک کند زیرا یک رویکرد مبتنی بر فرآیند روشن برای مدیریت ریسک به شما ارائه می دهند. با این حال، اتخاذ یک رویکرد سیستم مدیریت رسمی، همانند ISO 45001، ممکن است مناسب ترین مدل برای کسب و کار شما نباشد، به خصوص اگر کوچک یا کم خطر باشید.
اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱
توصیه های موجود در این صفحه صرفاً به استاندارد سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت ISO 45001 مربوط می شود. با داشتن گواهینامه سیستم های مدیریت همانند ایزو ۴۵۰۰۱ سازمانها می توانند مدعی باشند که حامی مصرف کننده و کارگر هستند ؛ ایجاد کننده شرایط برابر برای مشاغل هستند؛ امکان تجارت با سایر کشورها را تسهیل می کنند.
آیا دریافت گواهینامه ISO 45001 برای سازمانها مناسب است؟
اگر گواهینامه OHSAS 18001 داشته اید، برای حفظ اعتبار گواهینامه باید آن را به ISO 45001 تبدیل نمایید. اگر سازمان نیاز به نشان دادن تعهد در مدیریت ایمنی کارگران و اشخاص ذینفع داشته باشید، اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ انتخاب درستی است. اگر قبلاً یک سیستم مدیریت کیفیت یا زیست محیطی همراستا با ساختار Annex SL پیاده سازی کرده اید، ISO 45001 می تواند به راحتی با آنها یکپارچه شود.
مراحل صدور گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱
اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ مستلزم گذراندن مراحلی می باشد. انجام موفقیت آمیز عملیات در تمام این مراحل منجر به صدور گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ برای شرکت شما می شود. مرحله ۱: تکمیل فرم درخواست ایزو ۴۵۰۰۱: فرم درخواست ACS را تکمیل کنید تا بتوانیم شرکت و الزامات شما را درک کنیم. ما از این اطلاعات برای تعیین دقیق دامنه ارزیابی شما و ارائه یک پیشنهاد برای صدور گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ استفاده خواهیم کرد. مرحله ۲: ممیزی برای صدور گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱:هنگامی که با پیشنهاد ارائه شده صدور ایزو ۴۵۰۰۱ موافقت کردید، برای تثبیت ممیزی سازمانتان ، پرسنل مربوطه ACSبا شما تماس خواهند گرفت. این ارزیابی شامل دو بازدید اجباری است که ممیزی اولیه را تشکیل می دهد. باید بتوانید نشان دهید که سیستم مدیریتی شما برای حداقل سه ماه کاملاً عملیاتی بوده و تحت بازنگری مدیریت و چرخه کامل ممیزی داخلی قرار گرفته است.مرحله ۳: دریافت گواهی ایزو ۴۵۰۰۱ :پس از یک ممیزی موفق دو مرحله ای، تصمیم صدور گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ گرفته می شود و در صورت مثبت بودن، گواهی استاندارد مورد نیاز توسط ACS صادر می شود. شما یک نسخه سخت و نرم افزار گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ را دریافت خواهید کرد. گواهینامه به مدت سه سال معتبر است و از طریق یک برنامه ممیزی مراقبتی سالانه و یک ممیزی تأیید مجدد سه ساله حفظ می شود.نهاد صدور گواهینامه باید توسط نهاد اعتباربخشی که عضو انجمن اعتباربخشی بین‌المللی (IAF) باشد همانند (IAS)، مورد تصدیق و اعتبار دهی قرار گرفته باشد.

شرکت معتبر صادر کننده ایزو ۴۵۰۰۱
ACSبه عنوان یکی از معتبرترین شرکتهای CB در منطقه با داشتن حداکثر اعتبارهای بین المللی و ثبت و صدور گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ تحت اعتبار IAS-IAF در حال حاضر بسیاری از شرکتهای مشهور را مورد ممیزی قرار داده است.
گواهینامه های صادره همگی با ثبت در سایت IAF و تحت اعتبار مرکز ملی تایید صلاحیت IAS امریکا، در همه دنیا قابلیت ردیابی دارند. 

برای اطلاع از چگونگی اخذ گواهینامه ایزو از مرجع ACS با شماره تماس ۲۲۲۰۰۵۰۰ دفتر آ سی اس تماس حاصل فرمایید. 

دیدگاه ها بسته شده است