گواهی نامه ISO 22000 معتبر بین المللی ACS

گواهی ایزو ۹۰۰۱ معتبر و بین المللی ACS را ازما بخواهید
سپتامبر 11, 2023
PRODUCT CERTIFICATION گواهی محصول از کانادا
سپتامبر 11, 2023

گواهی نامه ISO 22000 معتبر بین المللی ACS | Ics ایران

استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟ جهت اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ ( دریافت ایزو ۲۲۰۰۰ – صدور ایزو ۲۲۰۰۰ ) از نهاد ACS W3 با اعتبار IAS-IAF آماده ارائه خدمات به شرکت ها و سازمان ها می باشیم. استاندارد بین المللی ایزو ۲۲۰۰۰ شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها و مقرراتی است که شرکت ها با رعایت آنها می توانند سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در سازمان خود پیاده سازی و اجرا نمایند.

لزوم دریافت گواهینامه استاندارد ISO 22000

استاندارد ISO 22000 بر مبنای استانداردهای الزامات سیستمی و HACCP نگاشته شده است ولی بکارگیری و همگون سازی کلیه استانداردهای مرتبط با صنایع غذایی موجب توجه ویژه به این استاندارد جهانی گردیده است. برای نگارش استاندارد بین المللی ISO 22000 زمان زیادی صرف گردیده است لذا این استاندارد تمامی مراحل مرتبط با صنعت خوراک را از مزرعه تا میز غذا را شامل می گردد و شامل تمامی نسخه های پیشین و استاندارد های قبلی مرتبط با صنایع غذایی شامل HACCP-GMP می باشد. لذا می توان گفت کامل ترین و جامع ترین استاندارد ایزو که به شرکت های مرتبط با صنایع غذایی توصیه می گردد برای اخذ آن اقدام کنند، استاندارد ISO 22000 ( استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی ) می باشد.

علت موفقیت و توجه به استاندارد ISO 22000

علت اصلی موفقیت استاندارد ISO 22000 ، قابلیت آن در کنترل و مدیریت کلیه فرایند ها و مراحل زنجیره تولید، فرآوری و عرضه مواد غذایی از محصول برداشت شده از مزرعه تا فرآوری در کارخانه، انبارش، بسته بندی و ارائه محصول نهایی است.

هدف از اجرای استاندارد ISO 22000

 هدف از تدوین استاندارد بین المللی ISO 22000 تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است که برای اثبات توانایی کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی یک سازمان در زنجیره مواد غذای لازم می باشد. این الزامات برای تضمین ایمنی مواد غذایی در زمان مصرف انسان ضروری می باشد.

کاربرد استاندارد ISO 22000

استاندارد ISO 22000 یک استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی است که به تضمین ایمنی مواد غذایی در تمام مراحل زنجیره تأمین می‌پردازد. این استاندارد به طور خاص با سیستم‌های مدیریت مرتبط با مواد غذایی ارتباط دارد و با استفاده از مبانی استاندارد ISO 22000 می‌توان بهبود ایمنی مواد غذایی را تضمین کرد.

استاندارد ISO 22000 برای تمامی سازمان های که صورت مستقیم یا غیر مستقیم یا صنعت مواد غذایی در ارتباط هستند کاربرد دارد به عبارت دیگر همه کسانی که در زنجیره تولید مواد غذایی دخالت دارند نظیر تولید کنندگان مواد اولیه ، تولید کنندگان خوراک دام و آبزیان ، پرورش دهندگان دام طیور و آبزیان و شرکت های حمل و نقل مواد غذایی ، انبارهای نگهداری محصول غذایی ، تولید کنندگان مواد افزودنی ، تولید کنندگان مواد بسته بندی مواد غذایی ، تولید کنندگان مواد شیمیایی مرتبط با مواد غذایی ، مراکز مرتبط با نظافت سطوح کارخانه های مواد غذایی و نیز شرکت های خدمات رسانی مواد غذایی تحت پوشش این استاندارد جهانی هستند.

ایزو ۲۲۰۰۰ در موارد زیر به شما کمک می کند:

  • ایمنی مواد غذایی
  • زنجیره ی غذایی
  • کنترل خطر زنجیره تامین
  • HACCP
  • استراتژی تجارت مواد غذایی

ارتباط استاندارد ISO 22000 با سایر استانداردها

HACCP (تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط حیاتی): ISO 22000 از اصول HACCP استفاده می‌کند تا خطرات مربوط به ایمنی مواد غذایی را شناسایی کرده و کنترل کند.

ISO 9001 (مدیریت کیفیت): ISO 22000 به صورت همزمان با ISO 9001 قابل اجرا است و این امکان را فراهم می‌کند که سیستم مدیریت کیفیت و ایمنی مواد غذایی به صورت مداوم بهبود یابد.

GMP (روش خوب تولید): استاندارد خوب تولید (GMP) و تمیزی و بهداشت که مرتبط با تولید مواد غذایی هستند، می‌توانند با ISO 22000 ادغام شوند تا کیفیت و ایمنی مواد غذایی را تضمین کنند.

استانداردهای بین‌المللی صنایع مختلف: استاندارد ISO 22000 قابل ادغام با استانداردهای خاص صنایع مختلف است، مانند ISO 14001 برای محیط زیست و ISO 45001 برای بهداشت و ایمنی شغلی.

بنابراین، ISO 22000 ارتباطات متعددی با سایر استانداردها دارد و می‌تواند بهبود عملکرد و ایمنی در صنعت مواد غذایی را تسهیل کند.

راه‌اندازی سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی منجر به اطمینان از ایمنی محصولات و خدمات می شود. این روش، یک ابزار پیشگیری و بهبود مداوم است. چرخه PDCA (برنامه ، انجام ، بررسی ، قانون) در دو سطح مستقر است: اولین مورد مربوط به سیستم مدیریت، دوم در مورد اصول HACCP است. مانند هر استاندارد بین المللی، ISO 22000 باعث صرفه جویی در وقت می شود. با اخذ ایزو ۲۲۰۰۰، شما از یک روش شناخته شده و جهانی استفاده می کنید. ایزو ۲۲۰۰۰ مربوط به تامین کنندگان، مشتریان و طرف‌های علاقه‌مند در زنجیره غذایی است. دریافت ایزو ۲۲۰۰۰، باعث می شود تا خطرات شناسایی شوند و اقدامات مربوطه برای کاهش خطرات انجام شود و همچنین برای کنترل این خطرات در هنگام وقوع، ارتباط موثری با آنها ایجاد شود.

تفاوت بین HACCP و ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟

HACCP (تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی ) و استاندارد ISO 22000 هر دو به ایمنی مواد غذایی اختصاص دارند، اما دارای تفاوت‌های مهمی هستند:

HACCP: HACCP ابتدا توسط NASA برای برنامه فضایی خود توسعه یافت و سپس در صنعت مواد غذایی به کار گرفته شد. این روش به تجزیه و تحلیل خطرها و کنترل نقاط حیاتی تمرکز دارد.ISO 22000: این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استاندارد تهیه شده است و یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را ارائه می‌دهد.

HACCP: HACCP بیشتر در مراحل تولید و فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و متمرکز بر نقاط بحرانی خاص در فرآیند تولید است.ISO 22000: این استاندارد بر روی تمام زنجیره تأمین مواد غذایی تأثیر می‌گذارد، از کشاورزی و تولید تا توزیع و خرده‌فروشی. این به مدیریت جامع ایمنی مواد غذایی توجه می‌کند.

HACCP: HACCP به عنوان یک ابزار تجزیه و تحلیل خطر می‌تواند با سایر استانداردها مثل ISO 9001 (مدیریت کیفیت) و یا ISO 14001 (مدیریت محیط زیست) ادغام شود. ISO 22000: این استاندارد از پیش آماده برای ادغام با سایر استانداردها مثل ISO 9001 و ISO 14001 است و یک سیستم مدیریت جامع را ایجاد می‌کند.

HACCP: این استاندارد معمولاً در سطح ملی و صنعتی پذیرفته می‌شود و ممکن است در کشورها به شکل مختلفی اجرا شود.ISO 22000: این استاندارد به عنوان یک استاندارد بین‌المللی شناخته می‌شود و در سراسر جهان به یک شیوه استاندارد اجرا می‌شود.کلیدی‌ترین تفاوت بین این دو، دامنه‌ی وسیع‌تر اثرگذاری ISO 22000 در تمام زنجیره تأمین مواد غذایی و قابلیت ادغام آسان‌تر آن با سایر استانداردهاست. انتخاب بین این دو استاندارد بستگی به نیازها و اهداف شرکت‌ها و صنایع دارد.

در مورد سایر گواهی نامه های صنایع غذایی و کشاورزی اینجا کلیک کنید:گواهی ایزو ۲۲۰۰۰، گواهی HACCP، گواهی GMP (icsiran.com)

دیدگاه ها بسته شده است