گواهی GVP؛ آموزش GVP روش خوب دامپزشکی

آ سی اس خدمات گواهی GVP؛ آموزش GVP را به سازمان ها و‌موسسات ایرانی ارائه می نماید. گواهی GVP از نهاد صدور گواهی ACS کانادا صادر می گردد.هدف از اخذ گواهینامه GVP؛اطمینان از عملکرد صحیح مزارع درنظارت های دامپزشکی و اعتماد به تولیدات و محصولات خروجی است. روش خوب دامپزشکی عموماَ براساس Code of GVP اروپا و به عنوان یک سیستم مدیریت کیفیت ویژه در صنایع وابسته دیده می شود، به عبارتی برای استقرار GVP باید بسیاری از الزامات ویژه سیستم های مدیریتی کیفی را رعایت و اجرا نمود.

روش/عملکرد خوب دامپزشکی (GVP) به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و استانداردهایی اشاره دارد که متخصصان دامپزشکی و مزارع دام باید از آنها پیروی کنند تا از بالاترین سطح سلامت، رفاه و مراقبت از حیوانات اطمینان حاصل کنند. GVP شامل جنبه های مختلف دامپزشکی، از جمله عمل بالینی، دامپروری، پیشگیری از بیماری، و مدیریت است.

هدف اصلی GVP ترویج عملکرد مسئولانه و اخلاقی دامپزشکی و حفظ سلامت و رفاه حیوانات است. این دستورالعمل در مورد بهترین شیوه ها برای دامپزشکان و مزارع ارائه می دهد که  محل سکنی حیوانات، تغذیه، بهداشت، پیشگیری از بیماری، درمان دامپزشکی و نگهداری سوابق را پوشش می دهد.

GVP مربوط به طیف وسیعی از مزارع حیوانات، از جمله مزارع دامی ، مرغداری، مزارع پرورش آبزیان، و هر گونه تاسیسات دیگر درگیر در تولید یا مراقبت از حیوانات است. رعایت اصول GVP برای اطمینان از رفاه حیوانات، جلوگیری از شیوع بیماری و تولید محصولات غذایی ایمن و سالم مهم است.

مهمترین الزامات و استانداردهای GVP چیست؟

رفاه حیوانات: GVP بر نیاز به اقدامات مناسب رفاه حیوانات، از جمله محل سکنی و شرایط مناسب، دسترسی به آب سالم و تغذیه مناسب و به حداقل رساندن استرس و رنج تاکید می کند.

پیشگیری از بیماری و امنیت زیستی: GVP از طریق اجرای اقدامات ایمنی زیستی، مانند کنترل حرکات حیوانات، حفظ شیوه های بهداشتی دقیق، اجرای برنامه های واکسیناسیون، و نظارت و مدیریت خطرات بیماری، پیشگیری از بیماری را ترویج می کند.

مراقبت و درمان دامپزشکی: GVP به ارائه مراقبت های دامپزشکی مناسب، از جمله بررسی های منظم سلامت، تشخیص بیماری و درمان نیاز دارد. این بر اهمیت متخصصان دامپزشکی واجد شرایط و شایسته که به استانداردهای اخلاقی پایبند هستند و با پیشرفت های دامپزشکی به روز می شوند، تأکید می کند.

ایمنی و مراقبت های لازم :در انجام فعالیت ها و شناسایی موارد احتمال وقوع خطرات ایمنی و بهداشتی عمومی و بطور خاص رعایت الزامات ایمنی کار با داروهای دامپزشکی، مواد شیمیایی، مواد ضدعفونی کننده وسایر مواد خطرزا؛ نحوه برخورد با موارد و حوادث اضطراری و خطرات و تامین کمک های اولیه؛ نحوه تجهیز کارکنان، بازدید کنندگان و پیمانکاران فرعی با پوشش مناسب و محافظ؛ تامین تجهیزات مناسب پایش و کنترل عملیات و فعالیت ها

نگهداری سوابق: حفظ سوابق دقیق و کامل یکی از الزامات کلیدی GVP است. این شامل سوابق سلامت حیوانات، تاریخچه درمان، سوابق واکسیناسیون، آزمایش های تشخیصی و هر گونه اطلاعات مرتبط دیگر است. مستندات به اطمینان از قابلیت ردیابی کمک می کند، نظارت بر بیماری را امکان پذیر می کند و مدیریت صحیح سلامت و رفاه حیوانات را تسهیل می کند.

آموزش مداوم: GVP بر اهمیت آموزش مداوم و توسعه حرفه ای برای متخصصان دامپزشکی و کارکنان مزرعه تاکید می کند. به روز ماندن با آخرین دانش و تکنیک ها در بهداشت و رفاه حیوانات برای ارائه مراقبت های دامپزشکی با کیفیت ضروری است.

انطباق با الزامات نظارتی: مزارع باید با الزامات نظارتی محلی مربوط به بهداشت، رفاه، و اقدامات دامپزشکی حیوانات مطابقت داشته باشند. GVP اغلب با مقررات ملی یا منطقه ای مطابقت دارد و مزارع باید اطمینان حاصل کنند که تعهدات قانونی مربوط به سلامت و رفاه حیوانات را رعایت می کنند.

عموماَ سازمان های ذیل اقدام به دریافت گواهینامه GVP می نمایند:

– کلیه فارم های شیلاتی/فارم های پرورش زنبور عسل

– کلیه فارم های دام و طیور

– کلینیک های دامپزشکی

– مراکز جراحی و بیمارستان های دامپزشکی

در صورت نیاز به گواهی GVP؛ آموزش GVP با ما تماس بگیرید.

برای اطلاع از سایر گواهی نامه های صنایع غذایی اینجا کلیک کنید:گواهی ایزو ۲۲۰۰۰، گواهی HACCP، گواهی GMP (icsiran.com)

برای اطلاع از گواهی نامه های کشاورزی و ارگانیک اینجا کلیک کنید:گواهی ارگانیک، گواهی نامه GAP، گواهی نامه GACP، گواهی نامه Non-GMO (icsiran.com)