گواهی GSP؛ آموزش GSP روش خوب انبارداری

آ سی اس خدمات آموزش GSP؛ ارزیابیGSP را به سازمان ها و‌موسسات ایرانی ارائه می نماید. اپروال گواهی GSP از نهاد صدور گواهی ACS کانادا صادر میگردد.

هدف از اخذ گواهینامه GSP؛ اطمینان از عملکرد صحیح سیستم انبارداری و اعتماد به نگهداری صحیح کالا در انبارها می باشد. روش خوب انبارداری براساس مدل بین المللی امریکائی که بر صلاحیت ۶ فاکتور اصلی انبارداری تاکید دارد، صورت می پذیرد. فاکتورهای اصلی ارزیابی GSP شامل طراحی و ساخت صحیح انبار از لحاظ Lay-Out و ساختمان؛ طراحی و عملکرد صحیح سیستم اطلاعات انبار (Information System) ؛ طراحی و عملکرد صحیح سیستم پایش انبار (Monitoring System) ؛ طراحی  و عملکرد صحیح سیستم بهداشتی و مبارزه با آفات در انبار (IPM)؛ طراحی و عملکرد صحیح سیستم های FIFO، LIFO (در صورت کاربرد) و طراحی و عملکرد صحیح سیستم پیشگیری از صدمه دیدگی و خسارت بر اقلام موجود در انبارها و پیشگیری از سرقت و مفقودی و سیستم ردیابی می باشد.

GSP در زمینه ذخیره سازی معمولاً به شیوه های ذخیره سازی خوب اشاره دارد. GSP مجموعه ای از دستورالعمل ها و اصول را برای ذخیره سازی مناسب محصولات مختلف، از جمله داروها، مواد شیمیایی، اقلام غذایی و سایر مواد بیان می کند. هدف این شیوه ها تضمین یکپارچگی، ایمنی و کیفیت اقلام ذخیره شده در طول عمر مفید آنها است.

در اینجا برخی از جنبه های کلیدی شیوه های ذخیره سازی خوب آورده شده است:

۱- کنترل دما: GSP بر اهمیت حفظ شرایط دمایی مناسب برای انواع مختلف محصولات تاکید دارد. برخی از اقلام ممکن است برای جلوگیری از تخریب، فاسد شدن یا واکنش های شیمیایی به یخچال یا دمای محیط کنترل شده نیاز داشته باشند. ممکن است از سیستم ها و تجهیزات پایش دما برای اطمینان از انطباق استفاده شود.

۲-کنترل رطوبت: برخی از محصولات به سطوح رطوبت حساس هستند و ممکن است به اقدامات کنترل رطوبت خاصی نیاز داشته باشند. رطوبت بیش از حد می تواند منجر به رشد قالب، تخریب مواد یا از دست دادن کارایی محصول شود. دستورالعمل‌های GSP ممکن است شامل توصیه‌هایی برای روش‌های کنترل رطوبت مانند رطوبت‌گیرها یا خشک‌کننده‌ها باشد.

۳-تهویه مناسب: تهویه کافی در مناطق ذخیره سازی برای جلوگیری از تجمع گازهای مضر، بو یا آلاینده های موجود در هوا بسیار مهم است. جریان هوای خوب به حفظ کیفیت محصول کمک می کند و خطر آلودگی را کاهش می دهد.

۴- کنترل آفات: GSP شامل اقداماتی برای پیشگیری و کنترل آفات در مناطق ذخیره سازی است. بازرسی منظم، آب بندی مناسب نقاط ورودی و استفاده از روش های مناسب کنترل آفات برای جلوگیری از هجوم و محافظت از اقلام ذخیره شده ضروری است.

۵-سازماندهی و برچسب گذاری: GSP بر لزوم سازماندهی و برچسب گذاری مناسب اقلام ذخیره شده تاکید دارد. شناسایی و برچسب‌گذاری واضح به جلوگیری از اختلاط، به حداقل رساندن خطاها و تسهیل مدیریت کارآمد موجودی کمک می‌کند.

۶-امنیت: دستورالعمل های GSP اغلب شامل اقداماتی برای تضمین امنیت اقلام ذخیره شده است. دسترسی محدود، سیستم‌های نظارتی و کنترل‌های موجودی مناسب به محافظت در برابر سرقت، دسترسی غیرمجاز یا دستکاری کمک می‌کند.

۷-تمیزی و بهداشت: حفظ محیط نگهداری تمیز و بهداشتی برای ایمنی و کیفیت محصول بسیار مهم است. نظافت منظم، اقدامات بهداشتی و رعایت پروتکل های بهداشتی خطر آلودگی را به حداقل می رساند.

شیوه های نگهداری خوب برای حفظ کیفیت، کارایی و ایمنی محصولات ذخیره شده ضروری است. آنها اغلب بر اساس استانداردهای صنعت، الزامات نظارتی و ویژگی های خاص محصول توسعه می یابند. رعایت دستورالعمل‌های GSP به جلوگیری از خراب شدن محصول کمک می‌کند، عمر مفید را افزایش می‌دهد و تضمین می‌کند که محصولات هنگام استفاده یا توزیع در شرایط بهینه هستند.

عموماَ مکان های ذیل اقدام به دریافت گواهینامه GSP می نمایند :

– سردخانه های نگهداری

– باراندازها ، دپوها و محل های نگهداری

– انبار سیستم های حمل و نقل و توزیع

– سیستم انبارداری شرکت های تولید کننده و توزیع کننده

در صورت نیاز به  گواهی GSP؛ آموزش GSP با ما تماس بگیرید.ما در آ سی اس با آموزش GSP و ممیزی و صدور گواهی GSP سازمان ها را همراهی خواهیم کرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره گواهی نامه های ایزو مدیریت و کیفیت اینجا را کلیک کنید:گواهی ایزو؛ آموزش ایزو؛ ایزو ۹۰۰۱ ؛ایزو ۲۹۰۰۱؛ ایزو ۱۰۰۰۴؛ ایزو ۲۲۴۸۳ (icsiran.com)