گواهی استاندارد ISO 17025

ایزو ۹۰۰۱ -ایزو کارآفرینان، ایزو استارت‌آپ‌ها و ایزو دانش بنیان
آگوست 23, 2023
تمدید نمایندگی ACS Canada در ایران
آگوست 29, 2023

گواهی استاندارد ISO 17025 | Ics ایران

شرکت آ سی اس با همکاری مراجع بین المللی اعتباربخشی آزمایشگاه که عضویت کامل(Full Member) در سازمان همکاری اعتباربخشی آزمایشگاهی بین المللی (ILAC) را دارد، اقدام به ارزیابی و صدور گواهی استاندارد ISO 17025 با تایید صلاحیت بین المللی آزمایشگاه می نماید. گواهی تایید صلاحیت بین المللی ؛ نشاندهنده صلاحیت بین المللی آزمایشگاه شما و قبول نتایج آزمایشات در سراسر دنیا می باشد.

استاندارد ISO 17025 یکی از پایه های اصلی صنعت و آزمایشگاه های صنعتی است که تمامی بخش های آزمایشگاهی برای کاهش هزینه و افرایش کیفیت آزمایشگاه آن را کسب کنند. این استاندارد یک بحث بین المللی و بدون مرز است و طبق تعریف اصلی قرار است استانداردها به یک زبان مشترک در تمامی جهان تبدیل شوند.اگر به مبحث استاندارد آزمایشگاه علاقه دارید و دوست دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

۱- استاندارد ISO 17025 چیست؟

اگر قرار باشد با یک مثال ساده کاربرد استاندارد ISO 17025 را توضیح دهیم، بهترین مثال جواب آزمایش های پزشکی است.آیا حاضر هستید در یک آزمایشگاه بدنام و بی کیفیت آزمایش خون بدهید؟ مطمئنا هیچکس دوست ندارد در محیطی غیراستاندارد آزمایش بدهد؛از طرفی جواب آزمایش مراکز غیراستاندارد، توسط مراجع قانونی هم موردقبول نخواهد بود. در واقع ایزو ۱۷۰۲۵ یک معیار سنجش کیفیت آزمایشگاهی است و هر آزمایشگاه باید گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ را از یک ABدریافت کند. گواهی Accreditation سندی مبنی بر صحت نتایج آزمون است.در یک تعریف کلی می توان گفت که استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ مجموعه ای از نیازمندی ها و الزام خاص است که باید رعایت شوند.

۲- تاریخچه استاندارد ISO 17025

در سال ۱۹۹۹ میلادی برای اولین بار سازمان بین المللی استاندارد (International Organization for Standardization)، ایزو ۱۷۰۲۵ را به عنوان یک مرجع رسمی برای تایید صلاحیت آزمایشگاه به دنیا اعلام کرد. به طور کلی می توان گفت که استاندارد ISO 17025 نسبت به سایر ایزو ها تخصصی تر و فنی تر و در تمام حوزه آزمایشگاه های مهندسی، حوزه های نفتی ؛ غذایی و حوزه آب و فاضلاب بکار می روند.

۳- مراحل دریافت گواهینامه استاندارد ISO 17025 

ابتدا آسیب ها و پیامدهای ناشی از نداشتن گواهینامه استاندارد ISO 17025 را بیان می کنیم. اگر یک واحد آزمایشگاهی گواهینامه تایید صلاحیت استاندارد ISO 17025 نداشته باشد، نتایج آزمون آن آزمایشگاه مورد تایید نخواهد بود؛ پس تمامی آزمایشگاه ها باید دنبال دریافت این گواهی باشند. هر آزمایشگاهی ابتدا باید برای دریافت گواهینامه استاندارد ISO 17025 به یکی از سازمان های تایید صلاحیت  (Accreditation Body) درخواست صدور گواهینامه دهد. ABهای بین المللی از طرف سازمان ilac و یا سازمان استاندارد ملی یک کشور صلاحیت صدور گواهینامه استاندارد را دارند.AB ها ابتدا مستندات ایزو ۱۷۰۲۵ را برای آزمایشگاه درخواست دهنده مطالعه ودر صورت تایید مستندات و در زمان مورد تفاهم ارزیابان سازمان AB به محل آزمایشگاه رجوع وبعد از بررسی شرایط و در صورت تایید تمامی شرایط، گواهی استاندارد ISO 17025 را صادر خواهند کرد.

۴- متد های ارزیابی استاندارد ISO 17025

شرکت های AB برای تایید صلاحیت آزمایشگاه ها، از دستورالعمل های خاصی پیروی می کنند. استاندارد هر چند سال یک بار تحت عنوان ویرایش (Edition) توسط سازمان جهانی استاندارد اعلام می شود. آخرین ورژن ایزو ۱۷۰۲۵ در سال ۲۰۱۷ به صورت رسمی اعلام شد.استاندارد از چند بخش تشکیل می شوند. این دسته بندی ها عبارتند از:

  • دامنه فعالیت (Scope):

دامنه فعالیت شامل حوزه کاری و نحوه کارکرد آزمایشگاه است؛
مثلا قوانین و نحوه صدور استاندارد ISO 17025 برای یک آزمایشگاه نفتی با یک آزمایشگاه مواد غذایی کاملا متفاوت است.

  • قوانین (Normative References):

اطلاعات عمومی و مباحث کلی دستورالعمل ایزو ۱۷۰۲۵ هستند.

  • تعاریف (Terms and Definitions):

اطلاعات عمومی و مباحث کلی دستورالعمل ایزو ۱۷۰۲۵ هستند.

  • الزامات عمومی (General Requirements):

شامل ساختار اصلی و کلی آزمایشگاه هستند؛ این الزامات روابط بین کارکنان و سلسله مراتب اداری را تعریف می کنند.

  • الزامات ساختاری (Structural Requirements):

شامل ساختار اصلی و کلی آزمایشگاه هستند؛ این الزامات روابط بین کارکنان و سلسله مراتب اداری را تعریف می کنند.

  • الزامات منابع (Resource Requirements):

الزامات منابع شامل شرکت های ثالثی هستند که با آزمایشگاه جهت ارائه نتایج همکاری می کنند؛
مثلا شرکتی که دستگاه های آزمایشگاهی را تعمیر و نگهداری می کند و
شرکتی که نمونه های آزمایشگاهی را تهیه می کند، زیرمجموعه الزامات منابع هستند.

  • الزامات فرآیند (Process Requirements):

الزامات فرآیند بخش اصلی استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ هستند. منظور از فرآیند مراحلی است که یک آزمایشگاه از لحظه نمونه گیری تا انجام آزمایش و رسیدن به جواب های دقیق طی می کند.

  • الزامات سیستم مدیریتی (Management System Requirements):

الزامات سیستم مدیریتی نیز شامل ارتباط مدیران با کارکنان، نحوه اداره مجموعه و استفاده از ابزارهای لازم جهت رسیدن به جواب های دقیق و معتبر می شود.

۵- پیش نیاز های صدور گواهی ISO 17025: به طور کلی پیش نیاز های صدور استاندارد ISO 17025 را باید به دو بخش تقسیم کرد:

  1. پیش نیاز های مدیریتی: نحوه مدیریت مجموعه و ارتباط کارکنان و کارمندان با یکدیگر؛
  2. پیش نیاز های فنی و تکنیکی:  شرایط محیطی؛ شزایط پزسنلی ؛ شرلیط فنی دستگاه های آزمایشی و دقت نتایج و …

۶- مزایای دریافت گواهی ISO 17025: شاید صاحبان آزمایشگاه های صنعتی این سوال را بپرسند که  چه دلیلی دارد هزینه زیادی برای دریافت گواهینامه استاندارد ISO 17025 هزینه کنند. دریافت گواهی استاندارد مبنی بر این است که یک آزمایشگاه دقت لازم را برای ارائه نتایج دقیق و صادقانه دارد. وقتی سیستم کیفی ایزو ۱۷۰۲۵ تایید صلاحیت شده باشد، مشتریان به دلیل دریافت نتایج دقیق همواره از آزمایشگاه راضی خواهند بود و مشتریان دائمی خواهند شد.مشتریان دائمی، سود کسب و کار و اعتبار بین رقبا را تضمین می کنند.

از اینرو،درصورتی که آن سازمان محترم،درخواست اعتبار بخشی بین المللی آزمایشگاه آزمون (Test) استاندارد ISO 17025 را دارد، ما با شماره ۲۲۲۰۰۵۰۰-۰۲۱ پاسخگوی سوالات و توضیحات مورد نیاز برای اجرای موارد فوق خواهیم بود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید :اخذ گواهی ایزو ۱۷۰۲۵؛ گواهی ۱۷۰۲۵ (icsiran.com)

GLP

دیدگاه ها بسته شده است