اسپارتام و گواهی نامه فاقد شکر Sugar Free

گواهینامه HSE در صنعت و خدمات
جولای 23, 2023
گواهینامه HSE معتبر بین المللی ACS کانادا و مراحل اخذ آن
آگوست 21, 2023

اسپارتام و گواهی نامه فاقد شکر Sugar Free | Ics ایران

ژنو – سازمان غذا و کشاورزی مشترک سازمان ملل متحد و کمیته تخصصی افزودنی های غذایی سازمان جهانی بهداشت (JECFA) در ۱۴ ژوئیه (پریروز) حکم داد که شیرین کننده آسپارتام برای مصرف انسان بی خطر است، در جایی که گروه دیگری از WHO آن را “احتمالا سرطان زا” نامید. این شیرین کننده در سطح جهانی برای کاهش قند در هزاران محصول غذایی و نوشیدنی از جمله Coke Zero و Pepsi Zero Sugar استفاده می شود.این سوال بسیاری در مورد گواهی فاقد شکر Sugar Free نیز هست.

سازمان غذا و کشاورزی مشترک سازمان ملل متحد و کمیته تخصصی افزودنی های غذایی سازمان جهانی بهداشت (JECFA) اعلام کرد میزان مصرف روزانه قابل قبول آسپارتام ۴۰ میلی گرم در هر کیلوگرم (۲٫۲ پوند) وزن بدن در روز باقی خواهد ماند.

برای رسیدن به تخمین محافظه کارانه ADI (میزان قابل قبول روزانه) JECFA، یک فرد متوسط ​​۱۵۰ پوندی باید در طول دوره مصرف روزانه خود حدود ۱۴ قوطی ۱۲ اونسی نوشیدنی رژیمی یا حدود ۷۴ بسته شیرین کننده رومیزی حاوی آسپارتام مصرف کند. رابرت رانکین، رئیس شورای کنترل کالری، یک انجمن بین المللی که نماینده تولید کنندگان و تامین کنندگان غذاها و نوشیدنی های کم کالری و کم کالری است، گفت: زندگی برای ایجاد هرگونه نگرانی ایمنی. بدیهی است که این میزان مصرف واقع بینانه نیست، توصیه می شود و با استفاده مورد نظر از این مواد همخوانی ندارد.

گزارش رویترز در ۲۹ ژوئن فاش کرد که آژانس بین المللی تحقیقات سرطان WHO (IARC) قصد دارد آسپارتام را به عنوان “احتمالاً سرطان زا برای انسان” فهرست کند. با این حال، AIRC یک آژانس ایمنی مواد غذایی مانند JECFA نیست.

سخنگوی انجمن غذا و داروی ایالات متحده گفت: برچسب گذاری IARC به آسپارتام به عنوان “احتمالا سرطان زا برای انسان” به این معنی نیست که آسپارتام با سرطان مرتبط است و افزود FDA با نتیجه گیری IARC مخالف است. سخنگوی FDA گفت: ارزیابی خطر IARC با ارزیابی خطر JECFA متفاوت است زیرا IARC دوز یا مسیر قرار گرفتن در معرض را در طبقه بندی های خود لحاظ نکرده است.

به گفته انجمن بین المللی شیرین کننده ها در بروکسل، نتایج JECFA با یافته های بیش از ۹۰ آژانس جهانی ایمنی غذا، از جمله FDA و سازمان ایمنی غذای اروپا، که ایمنی آسپارتام را تایید کرده اند، مطابقت دارد.FDA یک ADI برای آسپارتام ۵۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز دارد. EFSA دارای ADI 40 میلی گرم در هر کیلوگرم است.

کری کنی، مدیر ارشد فناوری شرکت Apura Ingredients، گفت: «آسپارتام تحت یکی از گسترده‌ترین و کامل‌ترین برنامه‌های آزمایشی انجام‌شده بر روی هر افزودنی غذایی در تاریخ بوده است، که منجر به اجماع در مورد ایمنی آن در سراسر جامعه علمی و نظارتی جهانی شده است. چینو، کالیفرنیا، تامین کننده آسپارتام.

وی افزود: “آسپارتام، مانند سایر شیرین کننده های کم کالری یا بدون کالری، نقش مهمی در ارائه گزینه های طعم شیرین با کالری کم یا بدون کالری به مصرف کنندگان ایفا می کند. به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، شیرین کننده های کم یا بدون کالری می توانند ابزار مفیدی برای کاهش مصرف قند و کالری و همچنین برای مدیریت سطح گلوکز خون و کاهش خطر پوسیدگی دندان باشند.

فاقد شکر Sugar Free: به گفته شورای کنترل کالری، آسپارتام در سراسر جهان در حدود ۶۰۰۰ محصول از جمله نوشابه، آدامس، اقلام شیرینی پزی، دسرهای منجمد، ماست و قندهای رومیزی یافت می شود. طعم و مزه را تقویت می کند و باعث پوسیدگی دندان نمی شود.IARC دارای چهار طبقه بندی مرتبط با مواد سرطان زا است. کسانی که در گروه ۱ قرار دارند برای انسان سرطان زا هستند، به عنوان مثال می توان به نوشیدن مشروبات الکلی، کشیدن تنباکو، تریاک و آلودگی هوای بیرون اشاره کرد.

کسانی که در گروه ۲A هستند احتمالاً برای انسان سرطان زا هستند، به عنوان مثال می توان به استروئیدهای آنابولیک، مصرف گوشت قرمز و نوشیدن نوشیدنی های داغ بالای ۶۵ درجه سانتیگراد (۱۴۹ درجه فارنهایت) اشاره کرد. آنهایی که در گروه ۲B قرار دارند احتمالاً برای انسان سرطان زا هستند که نمونه هایی از آنها آلوئه ورا و آسپارتام است. آنهایی که در گروه ۳ هستند با مثال قهوه قابل طبقه بندی نیستند. هم ائتلاف برای انتخاب های ایمن غذا و نوشیدنی و هم انجمن بین المللی شورای بین المللی نوشیدنی ها تصمیم سازمان جهانی بهداشت را ستایش کردند.

انکولوژیست دکتر آرنولد باسکیز، انکولوژیست ؛ رئیس سابق هیئت مدیره ملی انجمن سرطان آمریکا و یکی از اعضای ائتلاف برای انتخاب ایمن غذا و نوشیدنی، که نماینده سازمان‌های کشاورزی است، گفت: «بی‌مسئولانه ترساندن یا گیج کردن مردم غیرمسئولانه است. گروه های تجاری، مصرف کننده، کارگری و بهداشت عمومی. اگر دلیلی برای نگرانی وجود داشت، (جکفا) مصرف روزانه قابل قبول فعلی را تعدیل می کرد.

به گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS) برخی از نگرانی ها در مورد سرطان و آسپارتام ناشی از نتایج مطالعات انجام شده بر روی موش ها توسط محققان ایتالیایی است. مطالعات نشان می دهد که آسپارتام ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان های مرتبط با خون مانند لوسمی و لنفوم را افزایش دهد. ACS گفت که بررسی‌های بعدی داده‌ها، نتایج مطالعه را زیر سوال برد.ACS تعیین نمی کند که آیا چیزی باعث سرطان می شود (سرطان زا است) اما به سازمان های دیگر از جمله FDA و EFSA توجه می کند.

آقای رانکین از شورای کنترل کالری گفت: «مصرف‌کنندگان تمایل زیادی به اطلاعات موثق و مبتنی بر علم دارند و بررسی JECFA بر مجموعه قریب به اتفاق شواهدی که بی‌خطر بودن آسپارتام را تأیید می‌کند، مجدداً تأیید می‌کند». اظهار نظر در غیر این صورت برای نزدیک به ۵۴۰ میلیون نفری که در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند و میلیون ها نفر دیگر که وزن بدن خود را مدیریت می کنند و به محصولاتی که حاوی شیرین کننده های کم کالری و بدون کالری مانند آسپارتام هستند متکی هستند و/یا آنها را انتخاب می کنند گمراه کننده، نادرست و ترسناک است.

دیدگاه ها بسته شده است