مدیریت دانش و ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵

ایزو ۹۰۰۱
ایزو ۹۰۰۱ و تفکر استراتژیک
نوامبر 7, 2016
استاندارد سیستم ایزو مدیریت انرژی
گواهی ایزو ۵۰۰۰۱
دسامبر 24, 2017

مدیریت دانش و ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ | Ics ایران

ایزو ۹۰۰۱

مدیریت دانش که در ایزو ۹۰۰۱ ویرایش سال ۲۰۱۵ به آن توجه ویژه ای گردیده است

موضوع مدیریت دانش از زیر بخش های نیارمندی های سیستم مدیریت منابع انسانی است که در سازمان ایزو در سال های اخیر به آن توجه ویژه ای گردیده است.
سازمان جهانی استاندارد سازی (ایزو) در سال ۲۰۱۶ اقدام به تدوین استاندارد ایزو ۳۰۴۰۵ با تمرکز بر موضوع بسیار مهم مدیریت منابع انسانی نموده است که در مقاله ای مجزا در سایت ICS به آن خواهیم پرداخت.
اما در این مقاله به بحث مهم مدیریت دانش که در ایزو ۹۰۰۱ ویرایش سال ۲۰۱۵ به آن توجه ویژه ای گردیده است، خواهیم پرداخت. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش سال ۲۰۱۵در بند ۷-۱-۶ بحث (دانش سازمانی) را به عنوان نیازمندی های سازمان اعلام می کند.یک سازمان برای اجرای الزامات بند ۶-۱-۷ استاندارد چه باید استقرار دهد، ایزو ۹۰۰۱ ویرایش سال ۲۰۱۵ (سازمان باید دانش ضروری برای عملیات فرآیندها و نیز حصول انطباق محصولات و خدمات را تعیین کند.)این دانش باید نگهداری Main Tain شده و در شرایط ضروری در دسترس باشد.
ایزو ۹۰۰۱

مدیریت دانش در ایزو ۹۰۰۱ ویرایش سال ۲۰۱۵ به آن توجه ویژه ای گردیده است

دانش سازمانی، دانش ویژه سازمان است که با تجربه به دست می آید. به عبارتی ، اطلاعاتی که برای حصول اهداف سازمانی مورد بهره برداری قرار گرفته و به اشتراک گذاشته می شوند ، دانش سازمانی می باشد.در ایزو ۹۰۰۱ ویرایش جدید ، دانش سازمانی را می توان از منابعی اخذ کرد همچون منابع درون سازمانی مانند دارایی های معنوی ، تجربیات افراد ، تجربیات بر گرفته از موفقیت ها و شکست ها ، فراگیری دانش و تجربه مستند شده و به اشتراک گذاری آن و نتایجی که از بهبود حاصل می شود اعم از بهبود فرآیندها ، بهبود محصولات یا بهبود خدمات.مطابق الزامات ایزو ۹۰۰۱ جدید، تمامی استانداردها، منابع دانشگاهی ،کنفرانس ها ، جلسات تخصصی با مشتریان ، جلسات تخصصی با تامین کنندگان که از آنها دانش و تجربیاتشان اخذ می شود و یا در جلسات کاری این دانش و تجربیات به اشتراک گذاشته می شود، بخشی از دان سازمانی است.
ایزو ۹۰۰۱

ایزو ۹۰۰۱ ویرایش سال ۲۰۱۵ بحث (دانش سازمانی) را به عنوان نیازمندی های سازمان اعلام می کند

چرا دانش سازمانی و مدیریت کردن دانش مهم است

۱) وقتی پرسنل جابجا می شوند با جابجا شدن و یا خارج از سازمان شدن،به همراه خود بخشی از اطلاعات را خارج می نمایند.

پرسنل در هنگام کار بسیاری از جزئیات را فرا می گیرند و عموماَ هیچوقت جزئیات را به دلائل مختلف از جمله بی اهمیت بودن جزئیات به فرد یا سازمان منتقل نمی کنند و لذا با مدیریت دانش سازمان جزئیات مهم که دانش شناسایی شده باید ثبت شوند.

۲) بسیاری از پرسنل سازمان در هنگام یادگیری اصول مهم کار خود با مشکل روبرو شده و یا در فراگیری اصول نقص دارند لذا در صورتیکه اصول مهم کار از طریق مدیریت دانش ثبت شده باشد،در هنگام نیاز و برای رفع نقص یادگیری،این دانش در اختیار دیگران قرار می گیرد.

۳) مدیریت دانش افراد و سازمانها را تشویق می کند که تجربیات خود را با همگرو های خود به اشتراک بگذارند،تجربیات موفق منجر به تشویق به ادامه کار موفق و تجربیات ناموفق منجر به تشویق به مواظبت درعدمم تکرار همان فعالیت می گردد.

۴) مدیریت دانش سازمانی ، افراد تشویق می نماید تا از “مشورت ” با دیگران کسب دانش نمایند این مشورت با متبحرین این شغل،مشورت با مشتریان ،مشورت با تامین کنندگان می گردد.

۵)مدیریت دانش افراد سازمانها را تشویق می نماید تا از مقایسه با بهترینهای صنعت و خدمات استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشترمدیریت دانش اینجا را کلیک کنید:مدیریت دانش (icsiran.com)

برای اطلاعات بیشترKnowledge Management در سایت ACS Canada اینجا را کلیک کنید:CanadaCerts |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.