گواهی HACCP از ACS کانادا

صدور گواهینامه FSC Approval از ACS کانادا
ژوئن 6, 2016
گواهی نامه EXCiPACT از ACS کانادا
اکتبر 31, 2016

گواهی HACCP از ACS کانادا | Ics ایران

سیستم-HACCP

سیستم HACCP به عنوان یکی از مبنائی ترین استانداردهای سیستمی ایمنی و بهداشتی مواد غذایی در دنیا مطرح است

سیستم HACCP چیست: سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی (HACCP) یک رویکرد سیستماتیک و مبتنی بر دانش برای شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی است. با آموزش HACCP در آ سی اس و دریافت گواهی HACCP از ACS کانادا مطابقت با مقررات ایمنی مواد غذایی جهانی را اثبات کنید.

سیستم HACCP برای جلوگیری، حذف یا کاهش خطرات در طول فرآیند تولید مواد غذایی طراحی شده است تا از تولید مواد غذایی ایمن و سالم اطمینان حاصل شود.با اجرای سیستم HACCP، سازمان ها می توانند به طور فعال خطرات ایمنی مواد غذایی را شناسایی و کنترل کرده و از تولید مواد غذایی ایمن و سالم اطمینان حاصل کنند. HACCP به طور گسترده ای به عنوان یک رویکرد پیشگیرانه برای ایمنی مواد غذایی شناخته شده و پذیرفته شده است و یک نیاز در بسیاری از صنایع مرتبط با مواد غذایی در دنیا است. این سیستم یک چارچوب سیستماتیک برای مدیریت خطرات ایمنی مواد غذایی ارائه می دهد و می تواند به سازمان ها کمک کند تا با مقررات ایمنی مواد غذایی مطابقت داشته باشند، انتظارات مشتری را برآورده کنند و شهرت خود را در بازار افزایش دهند.

چرا هنوز با گذشت ۵۵ سال از تولد سیستم HACCPدر دنیا؛ این سیستم برای ایمنی موادغذایی توصیه می شود:

اگر به سوابق سیستم ایمنی مواد غذایی HACCP در دنیا نگاهی گذرا داشته باشیم ، بسیاری از مراجع بزرگ همانند CODEX سازمان ملل ، FSMS-FDA امریکا ، اتحادیه اروپا EU هنوز بر استقرار بر سیستم آنالیز خطرات و نقاط کنترل بحرانی تاکید ویژه دارند.در طی سالیان متمادی بر پایه این سیستم تغییرات زیادی اعمال گردیده و بسیاری از کشورها با توسعه سیستم HACCP مدل های متفاوتی را اریه نموده اند.هدف اغلب کشورها در مرحله اول تاکید بر استقرار سیستم HACCPبوده و ثانیا برخی راهنمایی ها و برخی استاندارد های مورد نظر خود رابه این سیستم اضافه نموده اند.

مبانی سیستم HACCP به عنوان الزام حتمی درامریکا FSMS-FDA امریکا و در استاندارد SQF؛ در انگلستان در استاندارد BRC و در اتحادیه اروپا در استاندارد IFS ، در استاندارد های GAPکشاورزی، استاندارد GLOBAL GAPکشاورزی اروپا، استاندارد ایزو۲۲۰۰۰ ودر سایر سیستم های مدیریت ایمنی مثل FSSC 22000 مد نظر قرار گرفته است.

هنوز الزام صادراتی به بسیاری از کشورها سیستم HACCP می باشد و اینکه مدل های تعریف شده همگی بر مبنای سیستم HACCP قرار گرفته اند.به معنای دیگر کافی است سازمانها در سراسر دنیا اقدام به استقرار سیستم HACCP نمایند ودر صورت نیاز صادراتی به انگلستانBRC و به اتحادیه اروپا IFS را با تدوین یک نظامنامه و برخی روش های اجرایی جزیی تبدیل به الزام صادراتی نمایند.لذا این مبنا در تمامی استاندارد های غذایی کشورها باعث شده که سیستم HACCPهنوز در دنیا توصیه می شود.

چرا ما حرف اول را در آموزشHACCP و صدور گواهی HACCP  در ایران می زنیم :

ما در سال ۱۳۷۶-۱۳۷۷ با مدیریت دو ساله پروژه ایمنی و بهداشت مواد غذایی HACCP در ۱۵ ایستگاه فرآوری خاویار ایران و همزمان استاندارد سازی GLP در ۳ آزمایشگاه خاویار شیلات ایران و تایید اتحادیه اروپایی و اخذ EC Code خاویار ایران، وارد جریان آموزش ‌استاندارد سازی “ایمنی و بهداشت مواد غذایی” و “مدیریت کیفیت در آزمایشگاه ها” شدیم.

ما بیش از ۱۰۰۰ دوره آموزشی کیفیت ، ایمنی و بهداشت مواد غذایی HACCP را در طی ۲۶ سال گذشته در بیش از دهها نهاد دولتی و هزاران سازمان خصوصی برگزار نموده ایم.ایزو؛ صدور گواهینامه ایزو ؛ اخذ ایزو (icsiran.com)

ما در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ به عنوان مشاور بهداشت و ایمنی مواد غذایی در پروژه مکانیزاسیون خرما سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل (UNIDO) انتخاب و ضمن آموزش و مشاوره و ممیزی مزارع و محل های فرآوری خرما در سراسر کشور مفتخر به دریافت لوح تقدیر از سازمان UNIDO سازمان ملل گردیده و وارد بازارهای بین المللی شدیم.

ما بیشترین سابقه در ممیزی و صدور گواهی HACCP و آموزش HACCP را در طی ۲۶ سال گذشته در ایران داریم.

  سیستمHACCP دارای ۷ اصل است:

۱-انجام تجزیه و تحلیل خطر: شناسایی و ارزیابی خطرات بالقوه مرتبط با هر مرحله از فرآیند تولید غذا که شامل در نظر گرفتن خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی و آلرژی زاها است که می تواند خطری برای ایمنی مواد غذایی ایجاد کند.

۲- تعیین نقاط کنترل بحرانی (CCP): نقاط کنترل بحرانی در فرآیند شناسایی شده و در آن اقدامات کنترلی که می تواند برای جلوگیری، حذف یا کاهش خطرات تا حد قابل قبولی اعمال شود؛تعریف می شوند. نقطه کنترل بحرانی مرحله ای است که در آن کنترل می تواند برای جلوگیری، حذف یا کاهش خطر ایمنی مواد غذایی اعمال شود.

۳- ایجاد حد بحرانی برای CCP ها : معیارها یا حد خاصی را تعیین کنید که برای اطمینان از کنترل در هر نقطه کنترل بحرانی باید رعایت شوند. این حد ها ممکن است به زمان، دما، pH، سطح رطوبت یا سایر عوامل مرتبط باشد.

۴- پایش CCP ها: توسعه و اجرای روش هایی برای نظارت بر نقاط کنترل بحرانی. این شامل مشاهده منظم، اندازه گیری یا آزمایش پارامترها برای اطمینان از باقی ماندن آنها در حد بحرانی تعیین شده است.

۵- اقدامات اصلاحی: اقدامات اصلاحی را تعریف کنید زمانی که نظارت نشان می دهد انحراف از حد تعیین شده صورت گرفته است. این اقدامات باید به طور موثر به رفع انحراف و بازگرداندن کنترل برای جلوگیری از رسیدن مواد غذایی ناایمن به مصرف کنندگان بپردازد.

۶- تأیید Verification: روش هایی را برای تأیید اینکه سیستم HACCP به طور اثر بخش کار می کند را تعریف کنیدکه شامل بازرسی نهاد های نظارتی و ممیزی دوره‌ای، آزمایشات، کالیبراسیون یا بازنگری مدیریت باشد تا اطمینان حاصل شود که سیستم طبق برنامه کار می‌کند.سیستم HACCP به طور منظم بررسی شده تا از اثربخشی مداوم آن اطمینان حاصل شود. سیستم در صورت نیاز به روز شده و اطلاعات جدید، پیشرفت های علمی، تغییرات در فرآیندها یا الزامات قانونی را در ارزیابی مخاطرات جای دهد.

۷- مستندسازی و نگهداری سوابق: تمام جنبه های سیستم HACCP، از جمله تجزیه و تحلیل خطر، نقاط کنترل بحرانی، حد بحرانی، رویه های نظارت، اقدامات اصلاحی، و فعالیت های راستی آزمایی را مستندسازی کنید. برای نشان دادن انطباق و تسهیل بهبودهای آتی، سوابق دقیق و به روز نگهداری کنید.

در ممیزی HACCP به حوزه های ذیل توجه ویژه میشود :

۱- الزامات GMP:ممیزی داخلی الزامات فضا ، طراحی و ساخت کارخانجات مواد غذایی و یا مراکز عرضه مواد غذایی آموزش GMP؛ گواهی GMP (icsiran.com)

۲- الزامات پیش نیازی:کلیه الزامات پیش نیازی حوزه ایمنی مواد غذایی در حین ممیزی مورد سئوال قرار گیرند شامل :

  • بهداشت فردی
  • C&D( دستشو ، نظافت ، ضد عفونی ) سطوح و دستگاه ها و تجهیزات
  • GDP (سیستم توزیع محصول )
  • GSP ( سیستم انبارش محصول ) باشد . در گام ششم و هفتم باید نحوه تعیین CCPها از طریق روش های مدیریت ریسک تعیین گردد.
  • PM ( تعمیرات و نگهداری)
  • آموزش بهداشتی
  • خرید و ارزیابی تامین کنندگان
  • کنترل آفات
  • مدیریت پسماند و زباله

۳- طرح HACCP: طرح HACCP هر محصول در هنگام ممیزی مورد سئوال قرار می گیرد . هر طرح HACCP شامل ۱۲ گام HACCP (از گام اول تا گام ۱۲) در گام ششم و هفتم باید نحوه تعیین CCP ها از طریق روش های مدیریت ریسک تعیین گردد. مدیریت ریسک در روش های استاندارد مدیریت ریسک به تفصیل قید گردیده است .عموماَ مدیریت ریسک با دو خواسته تعیین شدت و احتمال وقوع خطر محاسبه می شود. از آنجائیکه ارزیابی ریسک در تعیین CCP بسیار مهم است لذا در ممیزی داخلی باید توجه ویژه ای به نحوه تعیین CCP نمود.ممیز HACCP توانایی و تبحر کافی در ارزیابی ریسک و تعیین CCP را باید داشته باشد . اشتباه در تعیین CCP منجر به هزینه اضافی در سازمان می گردد لذا از طریق ممیزی می توان طرح های HACCP را تصدیق نمود.

با آموزش HACCP در آ سی اس و دریافت گواهی HACCP از ACS کانادا مطابقت با مقررات ایمنی مواد غذایی جهانی را اثبات کنید.در صورت نیاز با دفتر این شرکت در تهران با شماره های ۲۲۲۰۰۵۰۰  تماس حاصل نمایید.

برای اطلاع از سایر گواهی نامه های صنایع غذایی اینجا کلیک کنید:گواهی ۲۲۰۰۰، گواهی HACCP ، گواهی GMP ، گواهی غذایی ،مدرک ایزو ، مدرک ۲۲۰۰۰ (icsiran.com)

برای اطلاع از گواهی نامه های کشاورزی و ارگانیک اینجا کلیک کنید: گواهی ارگانیک، گواهی نامه GAP، گواهی نامه GACP، گواهی نامه Non-GMO (icsiran.com)

برای صادرات به روسیه اینجا کلیک کنید:صادرات روسیه؛ استاندارد روسیه؛ گواهی EAC؛ گواهی GOST (icsiran.com)

برای دریافت گواهی FDA در صنایع غذایی اینجا کلیک کنید:ثبت FDA؛ گواهی FDA (icsiran.com)

دیدگاه ها بسته شده است