نفت و گاز و پتروشیمی ISO 29001

ایزو ۲۹۰۰۱؛ گواهی ISO 29001 در نفت ‌‌گاز و‌پتروشیمی: هدف ایزو ۲۹۰۰۱ ایجاد یک سیستم مدیریت کیفی است که کیفیت، ایمنی و قابلیت اطمینان یکنواختی را در زنجیره تامین بخش نفت و گاز تضمین کند. همچنین افزایش رضایت مشتری، بهبود کارایی فرآیند، مدیریت ریسک ها و ارتقای بهبود مستمر در زمینه خاص صنعت نفت و گاز از اهداف این استاندارد و مشمول ممیزی برای گواهی ISO 29001 است.با آموزش ایزو ۲۹۰۰۱؛ مراحل ممیزی ایزو برای دریافت گواهی ISO 29001 را سپری و از ACS کانادا گواهی ایزو ۲۹۰۰۱ را اخذ نمایید.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، مایعات و گازهای خطرناکی را از طریق فرآیندهای گوناگون، فرآوری، حمل و نگهداری می نماید.ملاحظات مربوط به ایمنی کارکنان و ایمنی جامعه ،‌ حفاظت از محیط زیست و تداوم حیات سازمان (حفظ درآمد برای سازمان و تجارت ملی)، درجه بالایی از انسجام عملیاتی را برای این‌گونه صنایع طلب می‌کند.عنصری کلیدی در تضمین مناسب بودن محصولات و کالاهای در حال عرضه شدن به این سازمان‌ها،‌ سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده توسط عرضه‌کنندگان کالاها و قطعات و پیمانکاران خدمات می‌باشد.

تجربه ویرایش‌های پیشین API-Q1 ثابت نمود که الزاماتی علاوه بر الزامات مندرج در استاندارد ایزو ۹۰۰۱، برای تضمین کیفیت کالاها و قطعات و خدمات ارائه شده از جانب این سازمان‌ها، که ضمنا” تداوم داشته و بعد جهانی داشته باشد،‌ مورد نیاز است که در استانداردایزو ۲۹۰۰۱ موارد فوق پیش‌بینی شده است.الزامات این استاندارد به تفصیل به نیازمندیهای ویژه طراحی، توسعه ، تولید نصب و خدمات پس از فروش کالاها و خدمات می‌پردازد.

برخی خصوصیات این استاندارد:

– اولین استاندارد مدیریت کیفیت ویژه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی وگاز طبیعی که سازمان جهانی استانداردسازی (ISO) صدور و توسط کمیته فنی TC 76 (کمیته مواد و تجهیزات و سازه‌های دریائی برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی) تهیه شده و جهت کامل کردن اجرای استاندارد ISO 9001 بوجود آمده است

– این استاندارد علاوه بر تضمین کیفیت محصولات، با هدف افزایش رضایت مشتریان تدوین شده است.

– بکارگیری چرخه PDCA دمینگ در شناسایی و مدیریت بر فرآیندهای منجر به محصول یا خدمات.

– تاکید بر پیشگیری از خطا و کاهش انحرافات و ضایعات در زنجیره تامین و ارائه دهندگان خدمات مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی.

– هدف از تدوین ایزو ۲۹۰۰۱؛ پیشگیری از انجام ممیزی‌های مکرر صدور  گواهینامه بوده و رویکرد مشترکی در مورد سیستم مدیریت کیفیت برای صنایع نفت،‌ پتروشیمی و گاز طبیعی فراهم می‌آید.

– این سیستم مدیریت کیفیت کلیه مشخصه‌های مرتبط با طراحی، توسعه، تولید، نصب و ارائه خدمات مرتبط برای محصولات صنایع نفت ،‌پتروشیمی و گاز طبیعی را تعریف می‌کند.

– برای عملکرد مطلوب در سیستم ISO 29001، کلیه تغییراتی که در استانداردهای صنعت نفت،‌ پتروشیمی و گاز طبیعی صورت می‌پذیرد به‌عنوان تغییرات اثرگذار شناسائی و در بازنگری مدیریت باید مورد بررسی و کارشناسی رسمی قرار گیرند.

– اولین استاندارد مدیریت کیفیت صنعت نفت، گاز و پتروشیمی می‌باشد که در آن به نیازمندیهای تمیزی، نظافت و تعمیرات فضاهای مورد نیاز فرآیندهای تولید، صریحا” اشاره شده است.(کاربرد ۵S ژاپنی).

– اولین استاندارد مدیریت کیفیت است که در آن تلویحا” به (QFD ژاپنی) اشاره شده است.

– اولین استاندارد مدیریت کیفیت که در آن الزام به تجزیه و تحلیل عدم انطباقات میدانی در جهت رضایتمندی مشتری صورت می‌گیرد.

ایزو ۲۹۰۰۱ برای سازمان هایی که در جنبه های مختلف صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی از جمله اکتشاف، تولید، پالایش، حمل و نقل و خدمات مرتبط فعالیت دارند، قابل اجرا است. با اجرای الزامات استاندارد ایزو ۲۹۰۰۱، سازمان ها می توانند یک سیستم مدیریت کیفیت قوی ایجاد کنند که به چالش های خاص صنایع نفت، پتروشیمی و گاز رسیدگی می کند و به اطمینان از ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا به مشتریان و در عین حال مطابق با مقررات و استانداردهای قابل اجرا کمک می نماید. برای اطلاع بیشتر از خدمات ویژه صنایع نفت؛ گاز وپتروشیمی اینجا را کلیک کنید:گواهی نفت؛ گواهی گاز ؛ گواهی پتروشیمی (icsiran.com)

برای اطلاعات بیشتر ایزو ۲۹۰۰۱؛ گواهی ISO 29001 اینجا را کلیک کنید: ایزو ۲۹۰۰۱؛ گواهی ایزو؛ آموزش ایزو؛ (icsiran.com) و همچنین اینجا را کلیک کنید: گواهی نامه ایزو ٢٩٠٠١ (icsiran.com)