مروری بر استاندارد بین المللی نظارت بر آب (IWSS)

گواهی ایزو ۲۶۰۰۰؛ مسئولیت اجتماعی
آوریل 24, 2023
مروری بر مفاهیم استاندارد ارگانیک و گواهی ارگانیک کشاورزی
آوریل 26, 2023

مروری بر استاندارد بین المللی نظارت بر آب (IWSS) | Ics ایران

ایران در حال حاضر از خشکسالی و کمبود منابع آبی رنج می برد. کمبود منابع آبی منجر به گسترش مهاجرت به شهرها و بسیاری پیامدهای منفی در پی دارد . در زمینه مدیریت آب ، استاندارد آب کاربردی داوطلبانه ای تدوین گردیده و توصیه می شود این استاندارد در مزارع و باغات و شرکتهای دخیل در امر صادرات جدی گرفته شود.این استاندارد در ارزیابی های توسعه پایدار ، گزارش ESG ، گزارش پایداری و آموزش توسعه پایدار کاربرد دارد.آ سی اس اقدام به ارزیابی موسسات در انطباق با استاندارد مدیریت آب و تهیه گزارش ESG توسعه پایدار و آموزش توسعه پایدار می نماید.

استاندارد بین المللی نظارت بر آب (IWSS) و در گزارش ESG؛ چارچوبی را برای شرکت ها و سازمان ها فراهم می کند تا منابع آبی را به شیوه ای پایدار و از نظر اجتماعی مدیریت کنند. این استاندارد اروپایی شامل الزامات ذیل است:

ارزیابی زمینه: سازمان ها باید چالش ها و فرصت های مرتبط با آب را در زمینه عملیاتی خود شناسایی و اولویت بندی کنند و با ذینفعان تعامل کنند تا علایق و نگرانی های آنها را درک کنند.

اهداف نظارت بر آب: سازمان ها باید اهداف قابل اندازه گیری را برای بهبود پایداری استفاده از آب و شیوه های مدیریت خود تعیین کنند.

تعادل آب: سازمان ها باید تعادل آبی را حفظ کنند که تمام منابع و مصارف آب از جمله برداشت، مصرف و تخلیه را در بر می گیرد.

ارزیابی ریسک: سازمان ها باید خطرات و اثرات مرتبط با استفاده از آب و شیوه های مدیریتی خود، از جمله اثرات بالقوه بر کمیت، کیفیت و سلامت اکوسیستم آب را شناسایی و ارزیابی کنند.

حکمرانی آب: سازمان ها باید ساختارها و فرآیندهای موثر حاکمیت آب را ایجاد و حفظ کنند تا اطمینان حاصل شود که آب به طور پایدار و مطابق با قوانین و مقررات قابل اجرا مدیریت می شود.

تعامل با ذینفعان: سازمان ها باید با ذینفعان، از جمله جوامع محلی، درگیر شوند تا اطمینان حاصل کنند که شیوه های مدیریت آب آنها از نظر اجتماعی مسئول و از نظر فرهنگی مناسب است.

بهبود مستمر: سازمان ها باید اثربخشی شیوه های مدیریت آب خود را نظارت و ارزیابی کنند و به طور مستمر عملکرد خود را در طول زمان بهبود بخشند. IWSS یک استاندارد داوطلبانه است و برای هر سازمانی صرف نظر از اندازه یا بخش قابل اجرا است. این یک چارچوب جامع برای مدیریت پایدار آب ارائه می‌کند و می‌تواند به سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف پایداری خود کمک کند و در عین حال برای جوامع محلی و اکوسیستم‌ها نیز سودمند باشد.توسعه پایدار، ایزو ۲۶۰۰۰؛ ایزو ۵۰۰۰۱ (icsiran.com)

برخی از مهمترین الزامات استاندارد مدیریت آب IWSS مرتبط با توسعه پایدار ، گزارش ESG ، گزارش پایداری:

۱- استراتژی و برنامه پایش بر آب بر مبنای ریسک های احتمالی تهیه شود.
۲-در راستای دستیابی به اهداف تعادل آبی ، برنامه ریزی برای بالاترین بازده آبی تدوین شود.
۳-روش دستیابی به بهترین شیوه های شناسایی شده مرتبط با اهداف از نظر نگهداری از مناطق مهم مرتبط با آب در سایت تدوین شود.
۴-فهرستی از تلاش‌های جمعی، از جمله بخش های درگیر، موقعیت‌های افراد مسئول و سایر نهادهای درگیر، و شرح نقشی که در سایت ایفا می کنند ، تدوین شود.
۵-نقشه شبکه لوله کشی که متعلق به سایت است تهیه شود.
۶- در ارزیابی ریسک ، منافع طرفهای ذینفع محلی و کشوری ، بررسی و تدوین شود.
۷-طرح‌های مقابله با حوادثی که سیستم تامین آب را درگیر می کنند تدوین شود.
۸-اندازه گیری میزان آب سایت شامل ورودی ها، میزان هدر رفت آب، میزان ذخیره سازی و خروجی های شناسایی تهیه شود.
۹-تلاش‌های سایت برای پشتیبانی و انجام جمع‌آوری داده‌های مرتبط با سطح حوضه آبریز با استفاده از مستندات و منابع جهاد کشاورزی ایران شناسایی شود.
۱۰-مسائل مربوط به آب در آینده، از جمله تأثیرات و روندهای پیش بینی شده، شناسایی شود.

۱۱- آموزش توسعه پایدار بر مبنای استاندارد مدیریت آب صورت پذیرد.آموزش ایزو، آموزش مدیران، گواهی آموزشی کانادا و روسیه (icsiran.com)

برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید: گواهی ۱۴۰۰۱ ،گواهی ایزو ، گواهی اکو ، گواهی زیست محیطی، گواهی سبز (icsiran.com) و در صورت نیاز به آموزش و یا ارزیابی استاندارد آب با ما با شماره ۲۲۲۰۰۵۰۰ در تهران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.