گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ وعدم قطعیت اندازه گیری۴

ایزو ۱۷۰۲۵- عدم قطعیت اندازه گیری ۳
می 3, 2014
مشاوره ایزو ۱۷۰۲۵ -عدم قطعیت۶
می 9, 2014

گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ وعدم قطعیت اندازه گیری۴ | Ics ایران

آ سی اس با مشاوره و آموزش ایزو ۱۷۰۲۵ تا دریافت گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ ؛ اعتبار بخشی ملی و بین المللی آزمایشگاهها را همراهی می نماید.

منابع عدم‌قطعیت

بسیاری از عوامل ممکن است در کاهش اثربخشی یک اندازه‌گیری دخیل باشند. خطاهای اندازه‌گیری ممکن است آشکار یا پنهان باشند. به دلیل اینکه اندازه‌گیری‌های واقعی نمی‌توانند تحت شرایط ایده‌آل انجام شوند، خطاها وعدم‌قطعیت‌ها می‌توانند از منابع زیر پدیدار شوند:

  • تجهیز اندازه‌گیری: تجهیزات ممکن است در معرض مشکلاتی شامل گرایش، تغییرات ناشی از طول عمر دستگاه، سایش یا سایر انواع لغزش، قرائت‌پذیری نامناسب دستگاه، مشکلات صوتی (در مورد تجهیزات الکتریکی)، ریزنمایی یا تشخیص پذیری تجهیزات و سایر مشکلات قرار داشته باشند.
  • اقلامی که مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرند: که ممکن است پایدار نباشند. (تصور کنید تلاش می‌کنید اندزه یک قطعه یخ را در یک اتاق گرم اندازه‌گیری کنید.)
  • تعریف ناقص آزمون، الزامات به روشنی تشریح نشده‌اند، به عنوان مثال دمای یک آزمون ممکن است به صورت “دمای اتاق” عنوان شده باشد.
  • تحقق ناقص روش آزمون، حتی هنگامی‌که شرایط آزمون به روشنی تشریح شده است ولی ممکن است امکان ایجاد شرایط الزامی شده وجود نداشته باشد.
  • فرآیند اندازه‌گیری: اندازه‌گیری خود ممکن است به دشواری انجام شود. به عنوان مثال اندازه‌گیری وزن حیوانات کوچک زنده.
  • عدم‌قطعیت‌های وارد شده: کالیبراسیون دستگاه شما عدم‌قطعیتی دارد که نهایتاً در عدم‌قطعیت اندازه‌گیری که شما انجام می‌دهید تاثیر دارد (ولی به یاد داشته باشید عدم‌قطعیت ناشی از عدم کالیبراسیون می‌تواند بدتر باشد.)
  • مهارت اپراتور: بعضی اندازه‌گیری‌ها به مهارت و قضاوت اپراتور بستگی دارد. یک شخص ممکن است در انجام یک اندازه‌گیری یا قرائت جزئیات با چشم از شخص دیگری بهتر باشد. استفاده از یک تجهیز مانند کرنومتر به سرعت عمل و زمان عکس‌العمل اپراتور بستگی دارد یا گرایش کارکنان در قرائت تجهیزات آنالوگ
  • نمونه‌برداری: نمونه ممکن است نماینده کل نباشد. اندازه‌گیری‌هایی که شما انجام می‌دهید باید به طور مناسبی نماینده فرآیندی باشند که شما تلاش می‌کنید آن را ارزیابی کنید. اگر می‌خواهید دمای روی میز کار را بدانید، آن رابا ترمومتری که روی دیوار و کنار کولرگازی وجود دارد اندازه‌گیری نکنید. اگر شما نمونه‌ها را از یک خط تولید برای اندازه‌گیری انتخاب می‌کنید، همواره ۱۰ نمونه اولی که صبح شنبه تولید می‌شوند را انتخاب نکنید.

عدم قطعیت اندازه‌گیری به‌طور خاص و تنها در مورد اندازه‌گیری مشخصی که روی یک نمونه منفرد انجام می‌شود کاربرد دارد.

هنگام بازنگری قرارداد می‌بایست با مشتری درخصوص اینکه نتایج آزمون و عدم قطعیت در مورد نمونه‌ تحت آزمون باشد یا در مورد کل محموله توافقی حاصل شود.

درجایی که نمونه‌برداری به عنوان بخشی از آزمون درنظر گرفته می‌شود، عدم قطعیت ناشی از این‌گونه نمونه‌برداری می‌بایست توسط آزمایشگاه درنظر گرفته شود.

  • محیط: دانش ناکافی در مورد تاثیرات شرایط محیطی بر فرایند اندازه‌گیری یا اندازه‌گیری ناقص شرایط محیطی با توجه به این نکته که دما، فشار، هوا، رطوبت و خیلی از شرایط دیگر می‌توانند تجهیز اندازه‌گیری یا نمونه‌های تحت اندازه‌گیری را تحت تاثیر قرار دهند.

موارد زیر نیز می‌توانند از جمله منابع یا مولفه‌های عدم‌قطعیت در نظر گرفته شوند:

  • مقدار تخصیص داده شده به استانداردهای اندازه‌گیری (مرجع و کاری) و مواد مرجع
  • تغییر در مشخصه‌ها یا عملکرد تجهیزات اندازه‌گیری از زمان کالیبراسیون قبلی
  • مقدار ثابت‌ها یا سایر پارامترهای مورد استفاده در ارزیابی داده‌ها
  • مفروضات و تقریبهای مرتبط با روش اندازه‌گیری
  • نوسانات در مشاهدات تکراری که تحت شرایط ثابت انجام شده‌است

۳- توزیع‌های احتمالی

گستردگی مجموعه‌ای ازمقادیر می‌تواند قالبهای مختلف یا توزیع‌های احتمالی مختلفی داشته باشد. یک توزیع احتمالی یک تابع ریاضی است که احتمال اینکه یک متغیر تصادفی دارای یک مقدار مشخص باشد یا به مجموعه‌ای از مقادیر تعلق داشته باشد را بیان می‌کند. به عنوان مثال:

–         احتمال اینکه در ریختن تاس “۱” بیاوریم

–         احتمال اینکه”آس” را از مجموع ۵۲ کارت بازی در‌آوریم

–         احتمال اینکه دمای اتاق ۷۰ºF باشد

۳-۱- توزیع نرمال

در مجموعه‌ای از مشاهدات و در بعضی از مواقع، مقادیر بدست آمده بیشتر در نزدیکی مقدار میانگین قرار دارند تا دور از آن. این را معمولاً یک توزیع نرمال می‌نامند. شما ممکن است این نوع توزیع را هنگامی که قد مردان را در یک گروه بزرگ اندازه‌گیری می‌کنید مشاهده کنید. بیشتر مردان دارای قد متوسط هستند و تعداد کمی بسیار کوتاه یا بسیار بلند هستند.

۳-۲- توزیع مستطیلی

هنگامی که اندازه‌گیری‌ها به طور کاملاً مساوی بین بالاترین و پایین‌ترین مقدار قرار دارند یک توزیع مستطیلی وجود دارد. به عنوان مثال احتمال فرو افتادن قطعات باران روی یک سیم تلفن ۲ متری.

برای مدل نمودن مواردی استفاده می‌شود که احتمال بدست آمدن یک مقدار بین دو حد با یک مقدار دیگر مساوی باشد (مثال تاس و کارت)

توزیع مستطیلی برای مدل نمودن رفتار آماری یک منبع عدم قطعیت استفاده می‌شود اگر و تنها اگر که هر ۳ شرط زیر برآورده شود:

۱-احتمال یکنواخت: در توزیع مستطیلی فرض بر این است که منبع عدم قطعیت دارای احتمال وقوع یکنواخت بین دو حد است، هر مقداری بین و شامل این دو حد دارای احتمال مساوی است. در طبیعت ما معمولاً در حالات خاصی این توزیع را داریم مثل تاس و سکه در نتیجه این شرط بسیار سخت و دشوار است.

۲-احتمال وقوع خارج از حدود توزیع صفر باشد.

۳-اگر حدود ±a تمام توزیع را پوشش دهد باید حدود ±na نیز تمام توزیع را پوشش دهد (n≥۱). در نتیجه الزامی است که حدودی را را که در نظر می‌گیریم حداقل حدود مرزی را شامل باشد در غیر اینصورت عدم قطعیت بسیار بالایی دارید.

ادامه دارد.

برای برگزاری دوره آموزش ایزو ۱۷۰۲۵ با ما تماس بگیرید.آموزش ایزو، آموزش مدیران، گواهی آموزشی کانادا (icsiran.com)

CanadaCerts | Laboratory Quality Management

دیدگاه ها بسته شده است