گواهی هتل‌ سبز Green Hotel یا هتل همگام با طبیعت توسط ACS کانادا

آی سی اس خاورمیانه نمایندگی رسمی و انحصاری نهاد ACS کانادا را دریافت نمود.
جولای 12, 2020
گواهی زعفران- ایزو ۳۶۳۲ از ACS کانادا
سپتامبر 16, 2020

گواهی هتل‌ سبز Green Hotel یا هتل همگام با طبیعت توسط ACS کانادا | Ics ایران

مقدمه: دوستداران محیط زیست، صنعت گردشگری و هتلداری را در زمره صنایع پاک جهان معرفی می‌کنند. در ایران نیز زمان آن رسیده که به مسایل زیست محیطی در هتل‌ها توجه بیشتری شود.سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از رهبران و پیشگامان صنعت گردشگری جهان در خواست کرده تا در فعالیت‌های توریستی خود در مقطع رکود اقتصادی و تداوم توسعه پایدار بر محور «اقتصاد سبز» تمرکز کنند. اقتصاد سبز رویکردی نوآورانه در سازگار کردن اقتصاد با الزامات زیست‌محیطی و الگویی است که ضمن توسعه رفاه و برابری اجتماعی خطرات زیست محیطی و کمبودهای اکولوژیکی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.در صنعت گردشگری نیز هتل‌های سبز (Green Hotels) را از پیشگامان اقتصاد سبز می‌دانند؛ چرا که اساس فعالیت این گروه از هتل‌ها همسویی با محیط زیست با کمترین آثار سوء بر طبیعت است و بومی بودن یک هتل و برنامه‌ریزی مصرف انرژی آن به موضوع اقتصادی تبدیل شده است.با آموزش الزامات هتل سبز می توان مراحل ممیزی برای دریافت گواهی هتل سبز را سپری و از ACS کانادا گواهی هتل سبز را اخذ نمایید.

هدف گذاری هتل های سبز Green Hotels یا هتل های سازگار با محیط زیست Eco-Friendly 

هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی خود و ارتقای پایداری Sustainability در جنبه های مختلف عملیات هتل داری می باشد. برخی از الزامات اصلی رایج برای هتل های سبز عبارتند از:

۱-بهره وری انرژی: اجرای شیوه های کارآمد انرژی برای هتل های سبز بسیار مهم است. این شامل استفاده از سیستم‌های روشنایی صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بهینه‌سازی سیستم‌های HVAC، نصب لوازم و تجهیزات کم‌مصرف انرژی، و تشویق به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در میان کارکنان و مهمانان است.

۲- حفظ آب: هتل های سبز با اجرای اقداماتی مانند شیرآلات کم جریان، توالت و دوش، صرفه جویی در مصرف آب را در اولویت قرار می دهند. آنها همچنین ممکن است از سیستم های استفاده مجدد و بازیافت آب استفاده کنند، آب باران را برای اهداف محوطه سازی جذب کنند، و به مهمانان در مورد اهمیت حفظ آب آموزش دهند.

۳- مدیریت زباله: شیوه های مدیریت پسماند موثر برای هتل های سبز ضروری است. این شامل اجرای برنامه های بازیافت، به حداقل رساندن تولید زباله، کمپوست سازی زباله های آلی، و استفاده از بسته بندی و مواد پاک کننده سازگار با محیط زیست است. هتل ها همچنین ممکن است با تسهیلات بازیافت محلی همکاری کنند یا مواد غذایی اضافی را برای کاهش ضایعات اهدا کنند.

۴- غذا و نوشیدنی پایدار: هتل های سبز بر روی شیوه های غذا و نوشیدنی پایدار تمرکز می کنند. این می تواند شامل تامین مواد اولیه محلی، ارگانیک و فصلی، حمایت از محصولات تجارت منصفانه، کاهش ضایعات مواد غذایی، و ارائه گزینه های گیاهی یا غذاهای دریایی پایدار باشد. هتل ها همچنین ممکن است شیوه های تدارکات پایدار را اجرا کنند و شیوه های غذاخوری سازگار با محیط زیست را برای مهمانان ترویج کنند.

۵- طراحی ساختمان سبز: طراحی و ساخت هتل پایدار ملاحظات کلیدی است. هتل‌های سبز ممکن است از مصالح ساختمانی با انرژی کارآمد استفاده کنند، از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند پنل‌های خورشیدی یا سیستم‌های زمین گرمایی استفاده کنند و عایق‌بندی و تهویه مناسب را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی اجرا کنند. آنها همچنین ممکن است نور طبیعی را در اولویت قرار دهند و از مواد سازگار با محیط زیست در سراسر ملک استفاده کنند.

۶- آموزش و آگاهی زیست محیطی: هتل های سبز آموزش و آگاهی محیطی را در بین کارکنان و مهمانان ترویج می کنند. این می تواند شامل ارائه اطلاعات در مورد ابتکارات پایداری هتل، ارائه نکات و دستورالعمل های زیست محیطی در اتاق های مهمان، سازماندهی رویدادها یا کارگاه های آموزشی، و تشویق مهمانان برای شرکت در اقدامات پایدار در طول اقامتشان باشد.

۷- مشارکت اجتماعی: هتل های سبز به طور فعال با جامعه برای ارتقای پایداری تعامل دارند. این می تواند شامل حمایت از مشاغل ، تامین محصولات و خدمات سبز، مشارکت با سازمان ها یا طرح های زیست محیطی و مشارکت در پروژه های توسعه جامعه باشد.

۸- صدور گواهینامه ACS Canada و انطباق: برخی از هتل های سبز گواهینامه های شخص ثالث ACS Canada را برای اعتبار بخشیدن به تلاش های پایدار خود دنبال می کنند. انطباق با مقررات و استانداردهای زیست محیطی نیز مهم است و از پایبندی به قوانین و مقررات زیست محیطی اطمینان حاصل می کند.

مرور کلی قوانین سبز:

آنچه امروزه مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد حساسیت هتل در حفظ محیط زیست و جوانب آن است. مشاهدات ما نشان می‌دهند در ایران کمتر هتلی اقدام مؤثری در این باره انجام داده است. هتل‌های نوساز به‌دلیل وجود استانداردهای عمرانی الزاما چگونگی مصرف انرژی و صرفه‌جویی را رعایت می‌کنند. در برخی از مناطق ایران با توجه به ساختار موجود، مصرف انرژی مورد توجه قرار گرفته است ولی در هتل‌های قدیمی به‌دلیل پایه‌گذاری آنها بر استانداردهای قدیمی، نحوه استفاده از انواع انرژی در رده اولویت پایین قرار داشته است. این خود باعث مصرف بی‌رویه انرژی در این‌گونه هتل‌ها شده است. امید است با رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های جهانی و با بومی‌سازی این قوانین بتوان قدمی در راه طراحی سبز و ایجاد هتل‌های سبز برداشت.براساس استانداردها و ضوابط مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هتل‌ها در راستای استقرار الزامات زیست محیطی می‌بایست کاملاً تابع قوانین، مقررات و بخشنامه‌های اجرایی سازمان محیط زیست و نهادهای مسئول در حوزه زیست محیطی باشند و پیشنهادات و اقدامات سازمان محیط زیست را در این زمینه به مورد اجرا درآورده و عملیاتی سازند.
رعایت ضوابط و مقررات ذیل به عنوان معیاری برای مدیریت هتل سبز می باشد:
۱-اطلاع‌رسانی و ارتقای آموزش کارکنان در زمینه برنامه مدیریت سبز
۲-مدیریت انرژی با بهینه‌سازی مصرف انواع حامل‌های انرژی
۳-بهینه‌سازی مصرف آب و بازیافت ضایعات، تصفیه و بازچرخانی آب با سیستم‌های مناسب
۴- مصرف بهینه مواد اولیه، مواد مصرفی و تجهیزات
۵- بهبود نظام تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات به جای تعویض
۶- کاهش مصرف کاغذ با توجه به نوع فعالیت هتل
۷- ارتقای بهره‌وری و فضای سبز
۸- استفاده از فناوری‌های پاک و سازگار با محیط زیست
۹- کاربرد مواد مصرفی سازگار با محیط زیست
۱۰- مدیریت پسماندهای جامد با تأکید بر تفکیک از مبداء

برای اطلاعات بیشتر در مورد استاندارد های سبز و محیط زیستی اینجا کلیک کنید: گواهی ۱۴۰۰۱ ،گواهی ایزو ، گواهی اکو ، گواهی زیست محیطی، گواهی سبز (icsiran.com)

برای اطلاعات بیشتر در مورد استاندارد های توسعه پایدار  اینجا کلیک کنید:توسعه پایدار، ایزو ۲۶۰۰۰؛ ایزو ۵۰۰۰۱ (icsiran.com)

با آموزش الزامات هتل سبز در آ سی اس می توانید؛ مراحل ممیزی برای دریافت گواهی هتل سبز را سپری و از ACS کانادا گواهی هتل سبز را اخذ نمایید تا تعهد واقعی خود را به جامعه و مسولیت اجتماعی بیان نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.