گواهینامه ۵S و صدور گواهی از ACS Canada

ECO
گواهی محصولات سبز Eco-Friendly
ژوئن 29, 2015
KM
ایزو ۹۰۰۱ و ارتباط با نظام مدیریت ریسک بخش ۷
جولای 10, 2015

گواهینامه ۵S و صدور گواهی از ACS Canada | Ics ایران

5S

معرفی : ۵S یک روش ژاپنی برای سازماندهی محل کار و مدیریت بصری است. ۵S شامل پنج اصل کلیدی است که هر کدام با یک کلمه ژاپنی با “S” شروع می شود. هدف اصول ۵S ایجاد یک محیط کاری مرتب ، کارآمد و سازنده و در عین حال ارتقای ایمنی و کیفیت است.با آموزش ۵S؛ مراحل ممیزی ۵S برای دریافت گواهی۵S را سپری و از ACS Canada گواهی ۵Sمعتبر را اخذ نمایید.

برای گواهی ۵S؛ آموزش ۵S؛ پنج جزء ۵S عبارتند از:

۱-سری (Sort): این اصل شامل مرتب سازی و حذف اقلام غیر ضروری از محل کار است. این کار مستلزم ارزیابی همه اقلام، ابزارها و مواد، حفظ تنها موارد ضروری، و حذف هر چیزی است که منسوخ، زائد یا غیر ضروری برای عملیات فعلی است. هدف ایجاد یک فضای کاری بدون درهم و برهمی است که باعث ارتقای کارایی و حذف ضایعات می شود.

۲- Seiton (Set in Order): Seiton بر سازماندهی و چیدمان موارد باقی مانده به شیوه ای سیستماتیک و کارآمد تمرکز دارد. همه چیز باید مکان مشخصی داشته باشد و ابزارها یا مواد باید بر اساس دفعات استفاده، ملاحظات ارگونومیکی و سهولت دسترسی سازماندهی شوند. از برچسب زدن، علائم و نشانه های بصری مناسب استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که اقلام را می توان به راحتی شناسایی کرد و به مکان های تعیین شده خود بازگرداند.

۳- Seiso (درخشش): Seiso بر تمیزی و نگهداری منظم فضای کار تأکید دارد. این شامل انجام فعالیت های معمول تمیز کردن برای حذف کثیفی، گرد و غبار و زباله است. کارهای تعمیر و نگهداری منظم مانند روغن کاری یا بازرسی تجهیزات نیز برای حفظ شرایط مطلوب محل کار انجام می شود. یک محیط تمیز و به خوبی نگهداری شده نه تنها بهره وری را افزایش می دهد، بلکه ایمنی و کیفیت را نیز افزایش می دهد.

۴- Seiketsu (استاندارد کردن): Seiketsu بر استانداردسازی شیوه ها و رویه های توسعه یافته در مراحل قبلی تمرکز دارد. این شامل مستندسازی و اجرای فرآیندهای استاندارد برای سازماندهی، تمیز کردن و نگهداری فضای کاری است. استانداردسازی ثبات را تضمین می کند، آموزش و اشتراک دانش را تسهیل می کند و بهبود مستمر را ممکن می سازد.

۵- شیتسوکه (Sustain): شیتسوکه در مورد حفظ شیوه های ۵S در طولانی مدت است. این شامل ایجاد فرهنگ نظم و انضباط، مسئولیت پذیری و بهبود مستمر است. ممیزی ها، بازرسی ها و مشارکت کارکنان منظم برای حفظ دستاوردهای به دست آمده از طریق روش ۵S مهم هستند. آموزش مداوم و تقویت اصول ۵S به گنجاندن آنها در فرهنگ سازمانی کمک می کند.

برای اجرای ۵S این مراحل طی شود:

-درک روشنی از روش ۵S و مزایای آن ایجاد کنید.
-اهداف و مزایای ۵S را به همه کارکنان منتقل کنید.
– یک تیم ۵S تشکیل دهید یا افراد مسئول را برای رهبری پیاده سازی تعیین کنید.
-یک ارزیابی و تجزیه و تحلیل کامل از شرایط فعلی محل کار انجام دهید.
-آموزش کارکنان بر اساس اصول ۵S، از جمله نحوه مرتب سازی، سازماندهی، تمیز کردن، استانداردسازی و حفظ.
-اجرای هر مرحله از متدولوژی ۵S را آغاز کنید، از مرتب سازی شروع کنید و تا Set in Order، Shine، Standardize و Sustain پیش بروید.
-به طور منظم اثربخشی شیوه های ۵S را بررسی و ارزیابی کنید.
-به طور مستمر فرآیندهای ۵S را بهبود و اصلاح کنید و کارکنان را در نگهداری و بهبود مستمر محل کار مشارکت دهید.

دامنه کاربرد استاندارد S5 شامل:

-کلیه صنایع و بنگاههای اقتصادی شامل کارخانجات، صنایع تبدیلی و تکمیلی و …

-سازمانها، محیط‌های ادرای، ساختمانها و تأسیسات، بیمارستانها، سازمانها، مدارس، شهرداری، ….

 می‌‌شود که نه تنها در حفظ ایمنی و بهداشت محصول، بلکه در آراستگی محیط کار و کارکنان، در زیبا سازی محیط و صرفه جویی در فضا و مکان، نقل و انتقال و جا به جایی مواد، کاهش ضایعات و دو باره کاری ها کاربرد دارد.

  اجرای منظم مراحل نظام آراستگی محیطی پاکیزه وبهداشتی رافراهم می آورد و از همه مهم‌تر تلاش برای ایجاد عادت های صحیح درکارکنان مهم ترین عامل درتحقق محیط های آراسته است واین مهم دراجرای بند پنجم حاصل خواهدشد، یعنی وجودمحیطی سامان یافته ازلوازم تولید یاارائه خدمات باکیفیت است.

آ سی اس آمادگی دارد نسبت به آموزش و ارزیابی در کلیه واحدهای تولیدی و خدماتی اقدام و در صورت تایید سازمان در فرایند ممیزی؛ صدور گواهینامه  ۵S  از ACS  کانادا صورت می پذیرد. در صورت نیاز با دفتر این شرکت در تهران با شماره های ۲۲۲۰۰۵۰۰  تماس حاصل فرمایید. 

برای اطلاعات بیشتر درباره آموزش ایزو ؛ گواهی ایزو مدیریت و کیفیت اینجا را کلیک کنید:گواهی ایزو؛ آموزش ایزو؛ ایزو ۹۰۰۱ ؛ایزو ۲۹۰۰۱؛ ایزو ۱۰۰۰۴؛ ایزو ۲۲۴۸۳ (icsiran.com)

برای اطلاعات بیشتر درباره آموزش ایزو ؛ گواهی ایزو زیست محیطی اینجا را کلیک کنید:گواهی ۱۴۰۰۱ ،گواهی ایزو ، گواهی اکو ، گواهی زیست محیطی، گواهی سبز (icsiran.com)

دیدگاه ها بسته شده است