صدور گواهینامهESL صنایع لبنی

بانکداری سبز و صدور گواهینامه Green Banking
می 31, 2015
KM
ایزو ۹۰۰۱ و ارتباط با نظام مدیریت ریسک بخش ۶
ژوئن 20, 2015

صدور گواهینامهESL صنایع لبنی | Ics ایران

ESL ACS CANADA

مقدمه:عمر مفید طولانی مدت (ESL) در صنایع لبنی به فرآیند نگهداری محصولات لبنی برای مدت طولانی تری بدون به خطر انداختن کیفیت و ایمنی آنها اشاره دارد. هدف تکنیک‌های ESL افزایش ماندگاری فراتر از محصولات پاستوریزه سنتی و در عین حال حفظ طعم، بافت و خواص تغذیه‌ای مطلوب است.با آموزش ESL؛ فرآیند نگهداری محصولات لبنی؛ مراحل ممیزی ESL برای دریافت گواهی ESL معتبر را از ACS Canada اخذ نمایید.

محصولات لبنی ESL معمولاً تحت ترکیبی از عملیات حرارتی ملایم و/یا سایر تکنیک‌های نگهداری برای کاهش بار میکروبی و مهار میکروارگانیزم های نامطلوب قرار می‌گیرند. این فرآیندها به افزایش ماندگاری محصول و حفظ ویژگی های حسی آن کمک می کند.

روش های مختلفی برای تهیه و نگهداری شیر در صنایع لبنی بکار می‌رود از جمله فرآیند فرا پاستوریزاسیون (UP)، یا فرا دما (UHT). در این فرآیند شیر تا حدود ۱۳۸ درجه سانتیگراد و فقط برای ۲ ثانیه گرم می‌شود و سپس آن را سریع سرد می کنند. نتیجه این است که ۹۹٫۹٪ باکتری‌های شیر از بین می‌روند. فرآیند فراپاستوریزاسیون باعث ماندگاری طولانی شیر تا سه برابر مدت پاستوریزاسیون دمای بالا در دوره کوتاه (HTST) می‌شود، در حالی که همان محصول سالم را تولید می کند. این تکنولوژی هرچند امکان توزیع شیر و محصولات لبنی را به مناطقی از کشور که دسترسی محدودتری به محصولات لبتی دارند را باعث می‌شود ولی نه تنها باعث از بین بردن کلیه میکرو ارگانیسم های آن می‌شود، بلکه شیر را نیز تحت تاثیر تغییرات شیمیایی مانند تخریب ویتامین قرار می‌دهد.

اما روش دیگری که در نتیجه تحقیقات با هدف حفظ و نگهداری خواص شیر بکار گرفته می‌شود روش افزایش ماندگاری (ESL) می‌باشد. در این روش شیر را با حرارت غیرمستقیم تا ۱۲۷ درجه سانتیگراد برای مدت ۳-۱ ثانیه حرارت می دهند و سپس آن را به تدریج تا دمای ۵ درجه سانتیگراد سرد می‌کنند. در این حالت می توان شیر را حداکثر در دمای ۸ درجه سانتی گراد و بین ۲۱ و ۳۰ روز، تقریبا بدون تغییر در میزان ویتامین ها و مزه، ذخیره و نگهداری نمود. البته قبل و بعد از باز کردن شیر باید در یخچال نگهداری شود.

روش مورد استفاده برای تولید شیر ESL شامل حرارت غیر مستقیم با استفاده از لوله و یا صفحات ویژه (۱۲۷ درجه سانتیگراد)؛ حرارت مستقیم از طریق تزریق بخار (۸۵-۷۰ درجه سانتیگراد)؛ فرآیندهای غشایی (میکروفیلتراسیون)؛ فیلتراسیون عمیق و حذف باکتری جداشده می باشد.

شرکت‌های فعال در صنعت لبنیات می‌توانند چندین گام برای اجرای شیوه‌های ESL بردارند:

۱- انتخاب مواد خام: شرکت ها باید از استفاده از شیر خام با کیفیت بالا و موادی که استانداردهای ایمنی مواد غذایی را رعایت می کنند اطمینان حاصل کنند. اجرای اقدامات کنترل کیفیت دقیق در مرحله تامین به جلوگیری از آلودگی میکروبی کمک می کند و تولید محصولات لبنی ایمن و پایدار را تضمین می کند.

۲-بهینه سازی فرآیند: شرکت ها باید روی تجهیزات و فناوری هایی سرمایه گذاری کنند که به طور خاص برای تولید ESL طراحی شده اند. این ممکن است شامل سیستم‌هایی باشد که امکان پر کردن آسپتیک، مواد بسته‌بندی بهبودیافته و روش‌های عملیات حرارتی پیشرفته مانند میکروفیلتراسیون، پردازش با دمای فوق‌العاده (UHT) یا پاستوریزه کردن در دماهای بالاتر را می‌دهد.

۳- ملاحظات بسته بندی: انتخاب مواد بسته بندی مناسب برای محصولات لبنی ESL بسیار مهم است. بسته بندی باید یک مانع موثر در برابر نور، اکسیژن و رطوبت باشد تا از رشد میکروارگانیسم های فساد جلوگیری کند و کیفیت محصول را حفظ کند. بسته بندی آسپتیک، مانند کارتن یا کیسه، می تواند با ایجاد یک محیط استریل برای محصول، عمر مفید را افزایش دهد.

۴- کنترل و آزمون کیفی: اجرای اقدامات کنترل کیفیت دقیق برای محصولات لبنی ESL ضروری است. آزمایش‌های منظم برای بار میکروبی، ترکیب شیمیایی و ویژگی‌های حسی باید در طول فرآیند تولید انجام شود تا از ایمنی، پایداری و پذیرش مصرف‌کننده اطمینان حاصل شود.

آ سی اس آمادگی دارد نسبت به ارزیابی وصدور گواهینامه ESL واحدهای تولیدکننده لبنی دارای این فن آوری، اقدام و در صورت تایید در فرایند ممیزی؛ گواهی رسمی بین المللی از ACS کانادا صادر و جهت ردیابی جهانی در سایت ACS کانادایی ثبت خواهد شد . در صورت نیاز با دفتر این شرکت در تهران با شماره های ۲۲۲۰۰۵۰۰  تماس حاصل نمایید.

برای اطلاعات بیشتر درباره آموزش ایزو ؛ گواهی ایزو مدیریت و کیفیت اینجا را کلیک کنید:گواهی ایزو؛ آموزش ایزو؛ ایزو ۹۰۰۱ ؛ایزو ۲۹۰۰۱؛ ایزو ۱۰۰۰۴؛ ایزو ۲۲۴۸۳ (icsiran.com)

برای اطلاعات بیشتر درباره آموزش ایزو ؛ گواهی ایزو زیست محیطی اینجا را کلیک کنید:گواهی ۱۴۰۰۱ ،گواهی ایزو ، گواهی اکو ، گواهی زیست محیطی، گواهی سبز (icsiran.com)

برای اطلاع از آموزش ایزو ؛ گواهی ایزو صنایع غذایی اینجا کلیک کنید:گواهی ایزو ۲۲۰۰۰، گواهی HACCP، گواهی GMP (icsiran.com)

برای اطلاع از گواهی نامه های کشاورزی و ارگانیک اینجا کلیک کنید:گواهی ارگانیک، گواهی نامه GAP، گواهی نامه GACP، گواهی نامه Non-GMO (icsiran.com)

برای اطلاعات بیشتر درباره گواهی نامه های صادرات به روسیه اینجا را کلیک کنید:صادرات روسیه؛ استاندارد روسیه؛ گواهی EAC؛ گواهی GOST (icsiran.com)

دیدگاه ها بسته شده است