گواهی ECO-School؛ مدرسه سبز از ACS Canada

ACS Canada Non-GMO Certification
گواهی Non-GMO از ACS کانادا
جولای 28, 2015
گواهی غذاهای فراسودمند، غذا داروها (Functional Food)
سپتامبر 6, 2015

گواهی ECO-School؛ مدرسه سبز از ACS Canada | Ics ایران

آ سی اس همراه با مدارس در مدرسه سبز

معرفی :مدارس ارکان اصلی هر کشور را به عهده می گیرند و مهمترین وظیفه آنها بالا بردن سطح دانش و آگاهی در دانش آموزان است. یکی از اهداف مدرسه محیط زیستی-مدرسه سبز تقویت دانش و آگاهی با تاکید بر اصول حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار است. آ سی اس در مسیر دست یابی به گواهی ECO-School؛ مدرسه سبز؛  از نهاد صدور گواهی ACS Canada ؛ آموزش و ارزیابی های زیست محیطی مدارس را انجام خواهد داد.

چرایی گواهی ECO-School؛ مدرسه سبز

تبدیل مفهوم حفاظت محیط زیست به یک باور ذهنی و عادت تنها راهی است که در نهایت به حفظ آن می‌انجامد. بهترین زمان برای ایجاد چنین باوری نیز از دوران کودکی است. در این زمینه مدارس نقش حیاتی دارند، اما آن چه مشخص این است که مدیران و معلمان مدارس هنوز در این زمینه حساسیت لازم را پیدا نکرده اند و این در حالی است که کودکان ما خیلی زود مداد در دست می گیرند و بر روی کاغذ نقاشی می‌کنند یا مشق می‌نویسند. می‌توان به کودکان آموزش داد که همه این ها از چوب درست شده اند و با تراشیدن زیاد مدادها یا مصرف بیهوده کاغذها نباید موجب قطع درختان شد.

در حین آموزش درباره هر عنصر طبیعی می توان شیوه حفظ آن را آموزش داد. آموزش درباره ارزش آب، و ارزش گیاهان با کمک به کودک در کاشت دانه و مراقبت از آن و شیوه های بازیافت زباله همگی در کلاسهای مدرسه امکان پذیر است و می تواند مکمل برخی درسها باشد.برخی از کشورها پا را از این فراتر گذاشته و می کوشند در کتاب های درسی دانش آموزان را به شکل علمی با مشخصات گیاهان و جانوران بومی خود آشنا کنند. در حال حاضر در کشور ما این موضوع در کتاب های علوم به طور مختصر و اخیرا در کتاب اقلیم شناسی استان ها به طور جامع مورد توجه قرار گرفته است.

مدارس زیست محیطی؛ گواهی ECO-School؛ مدرسه سبز

از واژه هایی که به تدریج جای خود را در جهان و نیز ایران باز می کند، ECO-School ؛ مدرسه سبز؛ محیط زیستی است. در طراحی این مدارس به محیط زیست و ایجاد فضای سالم برای دانش آموزان توجه زیادی می شود. در برخی از مدارسی که تحت عنوان مدارس محیط زیستی نامیده می شوند بام ساختمان مدرسه مملو از گل و گیاه است، نحوه طراحی این مدارس به گونه ای است که کاملاً با اصول صرفه جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست منطبق است.

در این مدرسه کمتر از حد معمول آب مصرف می شود و انرژی برق از منابع قابل تجدید به دست می آید. به این ترتیب دانش آموزان با زندگی گیاهان آشنا می شوند، نسبت به حفاظت از محیط زیست حساس می شوند و با شیوه های صرفه جویی در مصرف انرژی آشنا می شوند.مدارس ارکان اصلی هر کشور را به عهده می گیرند و مهمترین وظیفه آنها بالا بردن سطح دانش و آگاهی در دانش آموزان است. یکی از اهداف مدرسه محیط زیستی تقویت دانش و آگاهی با تاکید بر اصول حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار است.

تقویت این روحیه میسر نیست مگر اینکه دانش آموز در محیطی قرار گیرد که این اصول به صورت عملی به او آموزش داده شود. لذا ضروری است که در محیط مدرسه برنامه هایی تدارک دیده شود که در آن ابعاد اصلی توسعه پایدار درنظرگرفته شده است.یک مدرسه هنگامی می تواند در جامعه به عنوان یک مدرسه محیط زیستی یا ECO-School  مطرح شود که در راستای کاهش آلودگی های محیط زیست و استفاده کارآمد و بهینه از منابع و مواد مصرفی و بدون اسراف در مصرف مواد مورد نیاز روزمره بتواند به فعالیت خود به صورت پایدار ادامه دهد.

اهداف ایجاد مدرسه محیط زیستی را می‌توان به طور خلاصه به صورت زیر بیان کرد:

-ایجاد محیط آموزشی سالم، پاکیزه و بالنده و به تبع آن دانش آموزانی سالم و تندرست.
-افزایش راندمان آموزشی مدرسه با عنایت به ایمن بودن محیط، رعایت مصرف انرژی و تندرست بودن دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدرسه.
-آشنا نمودن دانش آموزان، اولیاء و کارکنان مدرسه با محیط زیست و ترغیب به حفاظت از آن.
-کاهش مصرف منابع طبیعی و اولیه.
-کاهش مصرف انرژی، کاهش ضایعات و پسماندها.
-ارتقای بهره وری به دلیل استفاده بهینه از منابع.
-رعایت مقررات و قوانین محیط زیستی.
-تلاش در رسیدن به اهداف توسعه پایدار.

گام های اجرایی: 

۱- تدوین خط مشی

اگر مدرسه تمایل به ECO-School؛ مدرسه سبز(محیط زیستی) شدن دارد، در ابتدا می بایست یک خط مشی برای خود تعریف کندکه در آن به لزوم و اهمیت توجه به مباحث محیط زیستی اشاره و خود را مکلف به انجام اقدامات لازم در راستای احترام به محیط زیست، کاهش مصرف در منابع و انرژی، کاهش ضایعات و زباله، و آموزش دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدرسه بداند. برای این منظور می بایست متنی با همکاری اداره کل تهیه و در تابلوی اعلانات مدرسه نصب شود تا همه دانش آموزان، معلمان، کارکنان و مراجعین مدرسه از آن مطلع شوند. همچنین موضوع باید به اطلاع کلیه افراد مدرسه رسیده و از مشارکت صددرصدی آنها استفاده شود.

۲- تشکیل کمیته راهبری  ECO-School؛ مدرسه سبز

گروهی متشکل از دانش آموزان، معلمان، و مسئولین به عنوان گروه سبز و تصمیم گیر مدرسه باید انتخاب شوند، تا امور مربوط به فعالیتها و اقدامات محیط زیستی که در ادامه شرح داده شده است را پیگیری کرده و انجام دهند.

۳-مدارسی که علاقمند به عنوان ECO-School؛ مدرسه سبز (محیط زیستی) می شوند اقدامات عملیاتی زیر را انجام دهند:

-رعایت مصرف انرژی الکتریکی در تاسیسات روشنایی ساختمان و محوطه؛
-رعایت مصرف انرژی الکتریکی در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان؛
-رعایت مصرف آب در ساختمان و محوطه؛
-برگزاری اقدامات زیست محیطی در مدرسه/کاهش مصرف منابع طبیعی و اولیه؛
-کاهش مصرف انرژی، کاهش ضایعات و پسماندها؛
-ارتقای بهره وری به دلیل استفاده بهینه از منابع؛
-رعایت مقررات و قوانین محیط زیستی؛
-تلاش در رسیدن به اهداف توسعه پایدار.

آ سی اس خدمات ارزیابی و تهیه گزارش ارزیابی گواهی ECO-School؛ مدرسه سبز را ارائه می نماید. گواهی نامه بین المللی ECO-School؛ مدرسه سبز از نهاد صدور گواهی ACS کانادا صورت می پذیرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره گواهی نامه های سبز به انگلیسی اینجا را کلیک کنید:CanadaCerts |

برای اطلاعات بیشتر درباره گواهی نامه های سبز اینجا را کلیک کنید:گواهی ۱۴۰۰۱ ،گواهی ایزو ، گواهی اکو ، گواهی زیست محیطی، گواهی سبز (icsiran.com)

برای اطلاعات بیشتر گواهی نامه های سبز و پایدار اینجا را کلیک کنید:توسعه پایدار، ایزو ۲۶۰۰۰؛ ایزو ۵۰۰۰۱ (icsiran.com)

دیدگاه ها بسته شده است